Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 21 jul 2018 21:33

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Eindelijk gestart! 
Auteur Bericht
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 34
Bericht Eindelijk gestart!
Hi allemaal,

Eindelijk na 10 jaar wikken en wegen ben ik een paar weken terug gestart met het gaan hebben van een zoutwatersysteem. Iets waar ik al heel lang naar uitkeek.

Ik heb aardig op mijn netvlies wat ik wil gaan creeeren, een kleurrijke beweeglijke bak met opruimploeg, anemonen, oortjes, poliepen, koppel driebandsamemoom etc die niet al te groot is, vandaar mijn keuze voor de Sera marin 130 liter.

Ik ben wel een beginner, maar leergierig, het boek van Tanne al uitgelezen en reeds bezig in het boek het rifaquarium.

Helaas kan ik in deze boeken mijn eerste probleem niet terugvinden. De bak is draaiend met osmosewater, maar het waterniveau in de kamers 3 - biologisch filter - en 4 - opvoerpomp Sera 1500 - willen niet voller worden dan tot de helft en de 2e kamer - met eiwitafschuimer - loopt over. Ik doe iets verkeerd maar wat?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet,

Caro

13 jun 2018 14:25
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 31
Bericht Re: Eindelijk gestart!
Beste Caro,

Als ik het goed begrijp. Heb je nog geen zout water en of levend steen of zand.

Dat je eiwitafschuimer overloopt is omdat deze moet indraaien. En nog vies worden zodat bubbels beter vormen en kapot knappen ed. (heeft pas nut om aan te zetten als er zoutwater en leven in de tank komt)

Dat het water niveau laag blijft komt waarschijnlijk door dat je het sneller wegpompt dan dat het over de rand van het compartiment stroomt. Dit hoeft niet een probleem te zijn. Behalve als je pomp droog drijft te vallen. Je kan je opvoerpomp lager zetten als het wel een probleem is. Zorg dan wel dat je met de stroming een sterkere wavemaker hebt.

Hopelijk heb je hier wat aan.

13 jun 2018 17:30
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Beste superguppy,

Bedankt voor je reactie! Klopt inderdaad dat er nog geen zout/zand en steen in zit. Ik wil eerst dat de bak goed draait zonder leven er in voordat ik verder ga.

Ik denk dat jouw theorie inderdaad juist is, dat de pomp het te snel teruggeeft, waardoor het waterniveau in kamer drie en vier tot de helft zakt. Wat naar mijn idee dadelijk wel een probleem kan worden is dat kamer twee, waar de eiwitsfschuimer in staat, nu steeds overloopt waardoor het water dadelijk dus niet goed gereinigd wordt. De pomp staat al op de bodem van kamer vier en kan niet lager..

Wellicht moet er een minder sterke opvoerpomp in?

13 jun 2018 19:41
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Leeftijd: 61
Welkom Caro op het forum.
De Sera marin 130 liter kan ik niet maar kan je een foto maken van de filter misschien kan ik je helpen .
Succes met de op start.

zie ook mijn dagboek viewtopic.php?t=11946&start=0

13 jun 2018 20:39
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Intussen heb ik met hulp begrepen dat deze overloop normaal is :D :D

Sinds zaterdag zit er RRR in en nu zitten alle kamers goed vol en maakt de afschuimer ook geen herrie meer :) :)

Het volgende waar ik tegenaan loop is wel of niet bacteriën toevoegen. Ik had vanuit de speciaalzaak het advies gekregen red sea reef mature pro kit toe te voegen. Ik heb dit gekocht maar na de handleiding te hebben gelezen - waar ik weinig van begrijp - twijfel ik. Ik heb namelijk ook gelezen dat sommige mensen gewoon zes weken wachten zonder überhaupt iets te meten of toe te voegen. Ik ga eind julli op vakantie en wil voor half augustus sowieso geen leven toevoegen. Ik moet tevens nog een testkit aanschaffen, iemand tips?

19 jun 2018 20:20
Profiel
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 31
Beste Carol,

Een nitriet en nitraat testrit is handig om de opstart te volgen. Ammonium ionen worden ongezet door bacteriën in eerste nitriet en dan nitraat ion. En natuurlijk zonder voeding geen groei. Dus gaat dit stap voor stap.

Zelf heb ik levend steen en zand en bacteriën gebruikt en echt zeewater.

Ik ben namelijk van mening deste grote de biodiversiteit van bacteriën deste stabieler de tank later is.

20 jun 2018 07:50
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]