Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 14 nov 2018 13:01

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Hoe een salinity sensor te kalibreren 
Auteur Bericht
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 47
Bericht Hoe een salinity sensor te kalibreren
Na diverse berichten van mede Profilux gebruikers over de moeilijkheid van het juist kalibreren van een GHL salinity (zoutgehalte) sensor. Heb ik diverse onderzoeken gegaan en ben uitgekomen op de volgende handleiding.

Eerst een aantal mythen en argumenten:

Vergelijk van een refractometer tegen een GHL zoutgehalte sensor.

Ik vermeld dit eerst eventjes omdat dit is waar de meeste mythen en argumenten ontstaan.

Hoeveel gebruikers zijn er wel niet welke na het ijken van hun GHL zoutgehalte sensor een verschil aflezen t.o.v. de waarde op hun refractometer?

De kwestie komt voort uit het feit dat de overgrote meerderheid van de zeeaquariahouders nog steeds hun refractometer kalibreren met 0PPT of RO water.

Tenzij uw unit speciaal is ontworpen voor "natuurlijk zeewater" (99,9999% niet), dan wordt tijdens het kalibreren de verkeerde meetparameters gebruikt en is uw apparaat tijdens het meten van waarde “onnauwkeurig”.

Waarom? Refractometers zijn voornamelijk ontworpen tot het meten van “natuurlijk zuiver zout” en niet voor het meten van “natuurlijk zeewater”.

Wat is het verschil? Natuurlijke zeewater zit vol met sporenelementen en vaste stoffen in suspensie, welke de refractie eigenschappen doen beïnvloeden tijdens de het meten van het zeewater. Terwijl bij “natuurlijk zuiver zout” deze invloeden niet aanwezig om de brekingsindex te beinvloeden en de meting correct zullen zijn.

Dus hoe kalibreer ik mijn refractometer voor zeeaquaria?

Door gebruik te maken van geclassificeerd kalibratievloeistoffen met natuurlijk zeewater, In mijn optiek (persoonlijk) zijn er maar twee bekende betrouwbare commerciële merken. Dit zijn de kalibratievloeistoffen van FM Multi-Referenz en Pinpoint 53mS.

Nu je de refractometer hebt geijkt op 53ms of 35ppt, hebben we nu iets vergelijkbaars om tegen de GHL sensor aan te houden.

GHL zoutgehalte sensor kalibratie.

Ik zal proberen de nadruk te leggen op een methode die ervoor zorgt dat u geen reden meer heeft om de zoutgehalte sensor te wantrouwen ten opzichte van uw refractometer. Om verwarring te voorkomen maak ik in dit voorbeeld gebruik van de zelfde parameters!

In deze gebruik ik dus dezelfde kalibratie-oplossing welke is gebruikt voor het calibreren van de refractometer, namelijk de 35ppt (53mS FM oplossing), (normaal gesproken zou je de 50mS GHL-oplossing hiervoor gebruiken).

Hoe te kalibreren:

1. Laat kalibratie-oplossing ten minste 6 uur in de sump liggen, (ik doe dit 24 uur)
2. Controleer de temperatuur van kalibratie-oplossing met de GHL temperatuur sensor, laat 5 minuten de temperatuur goed stabiliseren, noteer deze temperatuur (deze behoort hetzelfde te zijn als van het zeeaquarium)
(De belangrijkste factor is ervoor te zorgen dat de temperaturen van de kalibratie-oplossing en het zeeaquarium gelijk zijn)
3. Schakel de kalibratie mode in voor de salinity sensor en selecteer de kalibratie oplossingswaarde van 53mS (FM oplossing)
4. Selecteer de optie “handmatige temp.” en geef de temperatuur in van de kalibratie-oplossing wanneer dit wordt gevraagd
5. Geef nu de huidige temperatuur in van het zeeaquarium.

Doorloop de volledige kalibratie procedure en sla op!

Na het kalibreren laat de sensor in de oplossing staan en wacht tot deze stabiliseert. Hierna dient de meetwaarde uit te komen rond de 53mS met tollerantie van ±0,5mS. Als dit niet het geval is dan dien je de gehele kalibratie procedure te herhalen want waarschijnlijk waren de temperatuur ingevingen niet gelijk!

Eenmaal gelukt, kan je een vergelijk doen tussen de refractometer en de GHL sensor. Pas op er kunnen kleine verschillen blijven bestaan maar deze zijn verwaarloosbaar. De mijne leest precies op 35ppt op de refractometer en 52,9 op de GHL sensor. :)

18 jan 2012 21:26
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Forum Elite
Forum Elite

Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Bericht Re: Hoe een salinity sensor te kalibreren
En dan maar hopen dat de sensor niet te snel gaat afwijken... :roll:

FB: https://www.facebook.com/atolml

__________Afbeelding__________

20 jan 2012 20:23
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]