Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 20 sep 2014 11:55

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
mini zeeaquarium 
Auteur Bericht
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 19
Bericht mini zeeaquarium
hallo,

ik wil graag een zeewateraquariumpje beginnen, gewoon een kleintje.
ik had gezien dat er iemand een 26 liter bak begon hoewel ik aangeraden werd een grotere boven de 100 liter te beginnen. wij hebben hier een standaard aquarium van 60 liter staan met verwarminkje pompje enz. ik d8 miss kan ik dit ombouwen tot zeewater aquarium, denk hierbij aan wat levend steen beetje koraal (heb ik dan ook een vis nodig om het koraal te onderhouden?) en een paar nuttige garnaaltjes of slakjes. is het verstandig om dan te werken met een sump of met een aan de bak hangende afschuimer? wat is de verhouding van zeezout en osmose water en wat heb ik allemaal nodig.
ikzelf dacht aan
1. een bak
2. eiwit afschuimer
3. levend steen en koraal.
4. uv lamp en gewone lamp voor licht.
5. stromingspomp
6. zeewater
heb ik als ik een sump heb een afschuimer nodig of andersom?
wat zijn de merken die jullie mij aanraden.

is er ook een speciaal soort koraal dat jullie mij aanraden.
ik wil ook zo klein mogenlijk beginnen om de kosten te beperken en om even af te wachten of ik ook echt groter wil gaan beginnen.

mvg jordy

01 jan 2010 03:34
Profiel Share on FacebookShare on Twitter
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht Re: mini zeeaquarium
ook heb ik dit gevonden:
de sera marin.
sera marin Biotop Cube® 130.
130 liter zeewateraquarium (totale volume inclusief filter: 130 liter) Direct bedrijfsklaar en biologisch actief Gebogen voorruit (glas geslepen en gepolijst) Complete plug-in-uitrusting Binnenfilter met 4 kamers, met mechanische filtering over 2 filtersponzen en proteïneskimmer PS 130 biologische filtering over 2 liter uiterst effectieve sera siporax® met een filteroppervlak van 540 m² UV-filter 5 W
Aquariumverwarmer 100 W
Stromingspomp STP 1000
Innovatieve aquariumkap met variabele schuif-, hef- en fixeringstechniek evenals een separate voederklep
Verlichting: 2x T5 - PL-24W lampen voor aktinisch blauw licht en kleurneutraal daglicht
2 ventilatoren voor de koeling
Overige toebehoren: waterconditioneringsmiddel sera aquatan® 100 ml en zeewaterfilterstarter sera ammovec 100 ml

De sera marin Biotop Cube® 130 is TÜV/GS gecertificeerd.
Afmetingen: B 51 cm x H 66,5 cm x T 57 cm

met dit ding erbij.
4-Kamer-Binnenfilter met sera Eiwitafschuimer PS 130 - 2 filterkamers voor de mechanische filtering - sera verwarmer 100W - sera siporax® 2000 ml voor de biologische filtering - sera stromingspomp STP 1000 - sera UV-5 W

moet ik er dan nog iets uithalen, is alles goed of moet ik nog wat extra hebben?

mvg jordy

01 jan 2010 03:49
Profiel
Site Admin
Site Admin

Leeftijd: 40
Een Red sea max 130 is ook een optie..

er zijn verschillende nano aquaria op de markt welke kant en klaar zijn. ( ook de sera marin Biotop Cube® 130. )

installeren zoutwater er in... steen er bij en een paar weken laten opstarten

01 jan 2010 10:55
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Deze is ook een leuk bakje:

viewtopic.php?f=59&t=14317

Afbeelding

01 jan 2010 11:53
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

ok dankje voor de racties maar kunnen er dan ook kleine visjes in? zoals een koppeltje driebandsannemoontjes of een ander soort annemoon. aangezien ik in de zeewater database heb gelezen dat ze vee meer water nodig hebben.

watvoor dingen raden jullie mij aan bij een 94l en een 130l
hierbij bedoel ik aantal kg levend steen. soorten koraal. garnaaltjes, "henkie?' en wat die henkie doet. visjes etc.

01 jan 2010 14:25
Profiel
Site Admin
Site Admin

Leeftijd: 40
kijk even in mijn RSM130 dagboek.. of in één van de andere kleinere bakken .

daar zal je veel voorbeelden vinden van vissen welke in zo'n bak kunnen..

misschien kan je ook zo'n bak in de particuliere verkoop vinden...

01 jan 2010 14:35
Profiel
Moderator
Moderator

Leeftijd: 30
"henkie" is een salarias deze eet alg, een erg nuttige vis.

Ik zie dat je 15 bent, houd er rekening mee dat het je sowieso veel geld gaat kosten. En dat vele dieren 10+ jaar kunnen leven. En je er dus ook verantwoordelijk voor bent. Dit is niet om je te ontmoedigen, zeker niet want het is een mooie hobby, maar denk goed na en het moet ook iets zijn wat je ouders ook wel willen.

Als ik jou was zou ik naar een winkel gaan waar de diverse kant en klare systemen staan. Ze hebben allemaal voor en nadelen en er is niet één echt slechte bij. Gewoon degene kopen die je het mooist vind.

Loop ook eens rond en kijk eens wat voor dieren je zou willen. Schrijf ze op of onthoud het (dus ook qua koraal etc etc) en ga eens opzoeken wat je daarvoor nodig hebt, en of het wel bij elkaar kan. Een anemoon kan wel in een steenkoralen bak, maar het is zeker niet aan te raden, en zeker niet voor iemand die start. Anemoonvisjes worden vaak gekweekt en hebben ook niet meer echt een annemoon nodig, ze zullen dan een ander koraal of iets opzoeken om in te gaan zitten.

Ik weet je budget niet, maar gezien het sowieso vrij hoog moet zijn moet je eerst eens beginnen met de handleiding hier. En een goede tip is dit boek kopen: http://www.atol-marinelife.nl/index.php ... a&vmcchk=1

In dat boek staat in princiepe alles. Qua levend steen is het 10-30% van je bruto inhoud. een beetje wat je zelf mooi vind, immers is het ook vooral decoratie.

Qua zeewater dat is ook iets waar je over moet nadenken, je kan zelf met osmose water en zeezout water maken. Je kan het osmose water kopen (heb je sowieso nodig om het verdampte water aan te vullen) en je kan zeewater kopen. Eventueel kan je het halen uit de zee, maar dat hoeft zeker niet beter te zijn, de zee is immers ook vervuild en niet zo zout als wij onze aquaria hebben.

hier staan mijn keuzes:
http://zeewaterforum.nl/viewtopic.php?f ... 7&start=30

deze zijn zeker niet allemaal bij jou van toepassing, maar hopelijk heb je er wat aan.

verder kan ik je alleen maar succes wensen.

01 jan 2010 14:43
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

bedankt voor het advies epicurus ik had al wel wat visjes gezien. zoals een franse keizer (kan er niet in, veel te duur en veel te groot :P) maar ook zoeen visje als jij als plaatje hebt, hoe heten dees? zou je misschien wat vissoorten kunnen posten die vlokvoer eten en die met vlokvoer alleen (1x in de 2 weken levend voer of iets anders) tevreden zijn.

het koraal is het probleem bij mij. het is zo mooi. veel verschillende soorten en het is duur. als dat in leven blijft ben ik al heel blij.
moet het levend steen vervangen worden na loop van tijd of moet je er een of ander soort spul bij gooien. en bestaat er ook zoeits dat je osmose water zelf kunt maken.
verder nog 1 belangrijke vraag. heb ik een vis nodig die koraal onderhoud?

mvg jordy :)

01 jan 2010 16:40
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

mijn budget is ongeveer 100 a 150 euro voor het koraal en levend steen.
ik heb al levend steen gezien voor 12.50 de kilo bij aquarium speciaalzaak XXXXX.
en verder 50 a 100 euro voor visjes, garnaatljes etc.

wat een een bloedgarnaal? :oops:
deze zijn ook zeer mooi

mvg jordy

Aangepast, bedrijf is geen sponsor.

Beheer.

01 jan 2010 16:42
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 39
Jordy,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ga er eerst is heel erg goed over nadenken en vooral eerst lezen. Dat voorkomt een hele grote teleurstelling.

Met jouw budget kom je simpelweg niet heel ver.

01 jan 2010 17:00
Profiel WWW
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 39
jordy.t schreef:
moet het levend steen vervangen worden na loop van tijd of moet je er een of ander soort spul bij gooien. en bestaat er ook zoeits dat je osmose water zelf kunt maken.

mvg jordy :)

Het is zeker verstandig om af en toe opnieuw wat levend steen te plaatsen. Maar begin met vers levend steen wat zo bij de importeur vandaan komt en niet eerst nog een aantal weken ligt te rijpen in een aquariumzaak. Er kunnen wel verrassingen uit het steen komen, ook soms wat je liever niet wil, maar het is wel het mooist.

Osmose is zelf te maken met een osmose-apparaat. Rond de 100 euro is een leuk apparaat te vinden. Moet je ook nog een vat hebben om het in op te slaan en een bak om zeewater te maken.

01 jan 2010 17:11
Profiel WWW
Nieuw lid
Nieuw lid

ok dankje voor de reactie.
ik heb er ook lang over na gedacht of ik dit echt wil.
heb al wat dingen gelezen. veel gekeken in de zeewaterdatabase.

ik heb daar ook koraal gezien. was fluoriserend geel. een soort ronde bol met een soort van blaasjes die soms kleiner werden en dan groter. ik vroeg me af hoe dit heet.

mvg jordy

01 jan 2010 17:30
Profiel
Moderator
Moderator

let wel op vele koralen zijn moeilijk te houden, en ze kosten al snel 50+ euro per stuk. Natuurlijk hoeft hoef je niet alles in één keer te kopen.

01 jan 2010 21:58
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

ja ik weet het. heb al heel wat koraal gezien in die winkel.
er zijn er ook voor 15 euro enzo maarja beetje klein.

ik zat te denken aan de resun dms 500pl (94l) met +/- 9 kg levend steen.
kun je met een stromingspomp ook de stroming instellen of hoe hard moet ik hem dan zetten.

dan eerst paar weekjes laten draaien water testen etc. bodempje erin.
heb gehoord over algvorming (bruin) waarom moet dit er persé inzitten.

en dan zat ik te denken aan een koppeltje bloedgarnalen en een blauwpoot heremietkreeft en een henkie. visjes komen later wel en overleg dit met de LFS

en hoe hecht koraal zich aan leven steen? ook vroeg ik me af of die blokken niet van elkaar kunnen vallen.

mvg jordy

01 jan 2010 22:33
Profiel
Moderator
Moderator

Zoals ik al zei, lees de startershandleiding en koop eventueel het boek van arno(atol)

Je begint met het aquarium, ik ken het zelf niet, maar waarschijnlijk moet er nog een stromingspompje bij (je wil ca 40x de bruto inhoud hebben aan stroming).

Daarnaast begin je met ca 10 kg(of 9) levend steen, laat dat misntens één maand draaien. Geen bodem etc erin, dat kan altijd nog dus daar geen haast mee hebben. Daarna koop je een schoonmaakploeg, of wat slakken of kreeftjes (vaak gaan die niet samen).

En daarna koraal. Dit koraal plaats je gewoon op het levende steen, eventueel kan je met wat speciale "lijm" het vastplakken.

01 jan 2010 23:44
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende