Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is ma mei 20, 2013 3:31 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Hoeveel stroming? 
Auteur Bericht
Actief lid
Actief lid

Bericht Hoeveel stroming?
--

Laatst bijgewerkt door Ruud op zo feb 05, 2006 10:50 am, in het totaal 1 keer bewerkt

di jan 11, 2005 8:06 am
Profiel Share on FacebookShare on Twitter
Actief lid
Actief lid

Bericht 
Of er een stelregel is voor een zeepaardjesbak wat betreft stroming weet ik eigenlijk niet.

Ik kan alleen even zeggen wat ik op mijn bakjes heb gehad of heb staan.

Bij de Rio 125 gebruikte ik alleen de Juwel binnenpomp als stromingspomp.

Bij de Percula heb ik 3 pompen in gebruik. Een van 1000 liter die het water door het filter trekt. Twee stromingspompen in een apart vak. Ik dacht dat die ook alle twee 1000 liter doen. Dat is 3000 liter per uur in totaal op een bak van ongeveer 300 liter (inc. filtercompartiment). Dus dat is dan toch 10 keer de inhoud van de bak :roll: .

Paardje heeft er overigens geen moeite mee, hij komt overal.

Groeten,

Dartgoby

1 percula 90, zeepaardjesbak met 2 hippocampus erectus, 1 barbouri en 1 reidi

di jan 11, 2005 1:57 pm
Profiel
Actief lid
Actief lid

Bericht 
--

Laatst bijgewerkt door Ruud op zo feb 05, 2006 10:51 am, in het totaal 1 keer bewerkt

di jan 11, 2005 6:32 pm
Profiel
Actief lid
Actief lid

Bericht 
Nou, ik verschoot er zelf ook van toen ik was gaan rekenen en het antwoord typte! Kan zijn dat een van de pompjes op 600 liter per uur staat, want ze waren regelbaar, maar dan zit ik nog op 2600 liter totale waterverplaatsing. Die van het filter zit bijna tegen de bodem aan, tegen de achterkant van de rotspartij, dus die merk je niet zo.

Ik zou toch voor wat meer stroming gaan, hoor (dus liever 2 keer 500 dan 2 keer 300). Ook dit is een persoonlijke voorkeur. Ik voeder toch heel gericht met dat spuitje en dan durf ik wel iets meer aan wat betreft de stroming.

Groeten,

Dartgoby

di jan 11, 2005 8:33 pm
Profiel
Actief lid
Actief lid

Bericht 
--

Laatst bijgewerkt door Ruud op zo feb 05, 2006 10:51 am, in het totaal 1 keer bewerkt

wo jan 12, 2005 12:13 am
Profiel
Actief lid
Actief lid

Bericht 
Nee, er gaan hier geen stromingspompen uit. Moet ik wel zeggen dat ik niet voer als het paardje bovenin in het aquarium zit, want daar is de stroming vrij sterk.

Maar een paard kan zwemmen, hoor! En met dat spuitje gaan er maar heel weinig artemia's of mysisjes tegelijk uit. Voeren van een zeepaardje neemt daardoor bij mij wel wat tijd in beslag. Maar het zijn wel de momenten die ik koester :D. Soms lachwekkende momenten omdat een paardje soms zo onhandig doet (huisdieren lijken op de baas zeggen ze dan :p :lol: ) soms frustererend omdat je het overzicht hebt en dan een artemiaatje dicht bij het diertje ziet en die kiest er dan toch voor die lekkere dikke artemia verderop te gaan verorberen haha. Ik heb trouwens ook het idee dat er bewust gezocht wordt, dat sommige voedseldiertjes in eerste instantie gewoon te min gevonden worden en dat alleen dikke sappige kreeftachtigen de voorkeur hebben. Kijk ik dan even later, zit het paardje tussen de wiertjes en de stenen de 'vergeten' minne voedseldiertjes alsnog te zoeken.

Groeten,

Dartoby

wo jan 12, 2005 10:55 am
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 53
Bericht 
hou op, kzou er zin in krijgen..!:wink:

nieuw dagboek van een oude bak ..... maar nu even geen bak

wo jan 12, 2005 11:24 am
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht 
liters per uur is denk ik totaaal afhankelijk van de bak en de inrichting, zorg in ieder geval dat de dieren de tijd hebben om te eten op de plek waar het voer word aangeboden zonder dat het weggeblazen word. maar de stroming mag van mij op sommige plekken best het water flink in beweging brengen, ideaal lijkt me op de stroming eerst ergens op af te laten ketsen zodat er geen directe waterstroming staat maar een grote kolom of algemene stroming, zo is het in de natuur ook op die plekken waar ze leven als het goed is, let ook op dat het genoeg is om de warmte door de bak te verdelen.

voor de opfok van jongen is erg makkelijk een drijfbakje IN de schowbak te gebruiken, een aftakkingkje op de circulatie pomp met een luchtslangetje zorgt dat het drijfbakje met een erg dun straaltje water gevoed blijft, (eventueel met kraantje afknijpen) het water moet wel weer door een opening met gaas uit het bakje kunnen en dit gaas moet artemia nauplien niet door laten, zo kun je met enkele voederingen per dag met alleen lev. artemia en een beetje geluk elk zeepaardje grootkrijgen totdat ze ook ander voedsel aannemen.

er zijn vast meer en betere methoden maar dit is degene die ik ken.

Bas

wo maart 02, 2005 9:37 pm
Profiel WWW
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 54
Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Bericht 
Er zijn zoveel mogelijkheden die succesvol (kunnen) zijn:

Om er enkele te noemen:
-zeepaardenbak voeden/aftappen van een grotere rifbak; dan kan de stroming bij de zeepaarden minimaal gehouden worden
-zeepaardenbak als Haagse bak met een scheidingsschot/~rooster; ook dan is een minimale stroming in het zeepaardendeel voldoende
-stand-alone zeepaardenbak: dan heb je meer stroming aan het oppervlak nodig voor een goede zuurstofhuishouding; een sproeipijp kan uitkomst bieden (weinig sterke stroming/wel veel beweging aan het oppervlak)

Afbeelding

zo maart 06, 2005 12:57 am
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]