| Auteur |
Bericht |
|
Actief lid
|
 Voer
--
Laatst bijgewerkt door Ruud op zo feb 05, 2006 10:55 am, in het totaal 1 keer bewerkt
|
| di jan 11, 2005 8:17 am |
 |
 |
|
BENNO
|
 Voer
Het beste voer wat ik gebruikte bij mijn zeepaarden was wel levende mysis. Hier zwommen ze gretig achteraan. Diepvries mysis en artemia was lang niet zo aantrekkelijk. Krill was alweer te groot, en cyclops te klein. Gelezen heb ik om diepvriesvoer in een "petrischaaltje" (plat glazen schaaltje met opstaande rand) te doen, het voer draait een beetje rond en verspreidt niet door je hele bak.
Doei Benno.
|
| di jan 11, 2005 10:09 am |
|
 |
|
Actief lid
Geregistreerd op: ma sep 08, 2003 1:34 pm Berichten: 334 Woonplaats: Venlo
|
Ruud, in Duitsland, en wellicht ook in Nederland zijn prachtige artemia-kweek kastjes te verkrijgen. Je gooit er eitjes in en de uitgekomen artemia kan zo je bak in zwemmen. Prachtig ding.
Een duitse collega van mij gebruikt dit al tijden bij zijn zeepaardjes.
Groetjes Wil.
ps. Hoe kan het dat jij geen artemia kan kweken? Das toch geen kunst?
|
| di jan 11, 2005 11:47 am |
|
 |
|
Forum Elite
Geregistreerd op: do jan 08, 2004 8:38 pm Berichten: 10363 Leeftijd: 53 Woonplaats: den haag
|
ik denk dat hij het grootbrengen bedoelt? zit ik ook altijd mee te tobben.
Wil ook artemia life cultuur helemaal compleet gaan aanschaffen. iemand ervaring mee?
_________________ morgen is vaak de drukste dag van de week (spaans spreekwoord) fascinerend, geen mens kan dit bedenken we zien de dingen niet zoals ze zijn, maar zoals wij zijn... nieuw dagboek van een oude bak ..... maar nu even geen bak
|
| di jan 11, 2005 11:52 am |
|
 |
|
Actief lid
Geregistreerd op: ma sep 08, 2003 1:34 pm Berichten: 334 Woonplaats: Venlo
|
Ik heb gewoon een potje artemia eitjes waar ik 40 jaar mee vooruit kan. Schaaltjes maak ik me niet zo druk over. (moet je maar eens zien als je een diepvriesblokje artemia ontdooit, hoeveel eitjes daarin zitten)
2 drinkglazen in mijn sump zonder lucht... en de naupilien komen gretig uit ut ei!
|
| di jan 11, 2005 11:57 am |
|
 |
|
Actief lid
Geregistreerd op: ma okt 13, 2003 10:17 pm Berichten: 107 Woonplaats: Den Helder
|
Het massaal grootbrengen van artemia is mij ook nog niet gelukt (kan ook niet heb ik begrepen). In de zomer kan je het gewoon buiten doen. In zo'n piepschuim vistransport box en die op een lekkere zonnige plek zetten, zeewater erin en als het groen water is geworden gewoon de eitjes erbij zetten.
Ik kreeg wel eens artemia groot in zo'n klein kweekbakje dat je op de vensterbank kan zetten.
De beste resultaten die ik heb gehad met het uitkomen van artemiaeieren, zijn in een zogenoemde kweekvaas. Zal eens kijken of ik er vandaag een fotootje van kan nemen. Ik had er 3 in de tijd dat ik nog killivissen kweekte, heb ze weggegeven en een spijt dat ik er van had  , want later blijk je ze toch weer nodig te hebben en dan heb je ze niet meer ! Maar ze zijn gelukkig eenvoudig zelf te maken. Probeer een dezer dagen wel even een tekeningetje op het forum te zetten. Werkt nog beter dan met een colafles.
Overigens eet mijn zeepaardje diepvries alsof het levende diertjes zijn. Moet ik wel zeggen dat ik hem gericht voer.
Oke, hier zijn het de roggen, maar het is hetzelfde spuitje. Ik hoef het maar te laten zien en dat komt het paardje al aanzwemmen. Het voordeel is dat je precies ziet hoeveel er gegeten wordt en dat er weinig wordt verspild of achter de stenen verwdijnt.
Ik geef eigenlijk alle kreeftachtigen: artemia, mysis, krill, watervlo, rode planton maar er is duidelijk een voorkeur voor de eerste twee. Heb zelfs rode muggelarven, levend en diepvries, uitgeprobeerd, is niet een succes. Ik voer meerdere keren op een dag, 3 tot 5 keer, maar dan wel kleine beetjes (de rest van het ontdooide blokje voer gaat naar de andere bak).
Mijn volwassen zeepaard eet artemianauplien ook graag, maar ik vind het onbegonnen werk om hem daarmee te voeden.
De mijne krijgt overigens niet iedere dag levend voer.
Groeten,
Dartgoby
_________________ 1 hoekbak 400 liter met 2 amphiprion occelaris, 1 paracenthurus hepatus, 1 stenopus hispidus en 2 goby's
1 percula 90, zeepaardjesbak met 2 hippocampus erectus, 1 barbouri en 1 reidi
|
| di jan 11, 2005 1:22 pm |
|
 |
|
Actief lid
|
--
Laatst bijgewerkt door Ruud op zo feb 05, 2006 10:56 am, in het totaal 1 keer bewerkt
|
| di jan 11, 2005 6:51 pm |
|
 |
|
Nieuw lid
|
wij kweken (op het werk) zelf artemia en brachionus, ik kan je wel wat handleidingen reiken. Wel is een bepaalde algenkweek hiervoor nodig (Dute, Chca, Naoc en Tesu)
Deze kunnen ook gebruikt worden om artemia op te kweken. De nauplii kan je uiteraard ook verrijken met Selco om zo voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.
|
| di feb 01, 2005 1:05 pm |
|
 |
|
Nieuw lid
Geregistreerd op: vr nov 05, 2004 12:28 am Berichten: 70 Woonplaats: Weert
|
beste splinter,
dat soort praktijk informatie kan altijd van pas komen .
ik heb nu een 2e kweek artemia staan van 14 dagen oud.
p.s. kan ik artemia een vitaminen verreiking geven tijdens de kweek of alleen voor ik t aan mn vissen of paardjes voer
greets, laura
|
| di feb 01, 2005 1:15 pm |
|
 |
|
Nieuw lid
|
het mooie van artemia' s is dat ze alles opnemen,je kan er zelfs baytrill instoppen als je zeepaardjes bv ziek zijn
Ik zou het ong een dagje van te voren doen, ligt aan je kweekschema, misschien kan je daar iets over vertellen?
|
| di feb 01, 2005 1:25 pm |
|
 |
|
Nieuw lid
|
splinter,
kun je een pb tje sturen met wat merken van vitaminen toevoegingen
greets, laura
|
| di feb 01, 2005 1:27 pm |
|
 |
|
Nieuw lid
|
Gisteren toevallig heb ik een nieuw soort verrijking in mn handen gedrukt gekregen! Ben de naam even kwijt
Hier ga ik wat testjes mee doen. Het schijnt nl tevens als conserveringsmiddel te werken. Dus blijft je dood voer langer houdbaar!
Ook zijn het betere vitamines voor bv zeepaardjes
1 nadeel is dat ik de testjes op mangrovekwallen ga uitvoeren, maar ik houd jullie op de hoogte
aankomende week ben ik alleen niet online dan ga ik naar Friesland om met 'echte 'paarden ipv zeepaardjes te werken 
|
| vr feb 04, 2005 11:44 pm |
|
 |
|
Nieuw lid
|
o ook nog een leuk voorbeeld van het gebruik van een petrischaaltje!
Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.
|
| vr feb 04, 2005 11:48 pm |
|
 |
|
Nieuw lid
Geregistreerd op: wo sep 22, 2004 9:42 pm Berichten: 46 Woonplaats: Silvolde bij Doetinchem
|
Dag Splinter, die 4 namen van algen (voor de brachinus) die je noemden zijn afkortingen nietwaar? julllie noemen artemia nauplien toch ook ArSa (artemia salina).
groeten Bas
_________________ Groeten Bas
|
| wo maart 02, 2005 9:27 pm |
|
 |
|
Nieuw lid
|
 volwassen artemia
Eindelijk is t zover ,de artemia is volwassen en hebben nu een eitje onder aan t lichaampje hangen(fotos volgen later nog).
Over een tijdje als t niet meer vriest gaan ze naar buiten in een overgebleven tempex box en hopen we dat t zich snel gaat uitbereiden.
ik heb de meeste tijd van een kweek fytoplankton gevoerd ,groeien ze als een speer van,en waren na 2,5 week al volwassen.
greets, laura
|
| zo maart 06, 2005 11:37 am |
|
|