Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 06 dec 2019 11:09

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing) 
Auteur Bericht
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Bericht De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)
Hierbij open ik een nieuw topic die de DSR Methode gaat uitleggen.

Wat eerst was begonnen als "het Synthetisch Aquarium Project" is uitgegroeid tot iets dat een naam heeft gekregen in het proces van de afgelopen maanden. "De DSR Methode" is ontstaan.

Dit project was bedoeld om de methode zoals ik die reeds langere tijd toepast uit te leggen en had de mogelijkheid tot synchroon draaien met meerderen nagenoeg identieke bakken.
Helaas is dit niet haalbaar gebleken om een synchroon project op te starten, omdat niet iedereen dezelfde bak in huis kan en wilt neerzetten.

Echter boven elke verwachting uit zijn er meer mensen met DSR aan de slag gegaan en er is een grote interesse naar de DSR methode.

hierbij de link van de originele topic

viewtopic.php?p=297101#p297101

De methode word op meerdere forums goed ontvangen en er word buiten mij, ook door anderen goede resultaten behaald.
Daarnaast zijn er aanvragen voor lezingen en komen er binnenkort artikels hierover in diverse media. Aan de lezing word hard gewerkt, maar het is niet niks om zoiets goed te presenteren, daarom heb daar een redelijk tijd voor uitgetrokken om het zo goed mogelijk voor te bereiden.

mijn Facebook: https://www.facebook.com/GlennFDSR

15 jun 2013 12:40
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Bericht Re: De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)
Er word in deze hobby vaak genoeg gezegd "geduld is een schone zaak".
dus .........

16 jun 2013 00:43
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 35
Laten we alles centraal houden hier:

Wat linkjes:

Op deze pagina staan de fosfaat waardes die glenn nastreeft per koraal:

http://www.zeewaterforum.nl/viewtopic.p ... 8&start=90

Ende DSR calculator kan je vinden in de link bij GlennF zijn post.

@ Lambik

Vele zullen de berliner methode toch nog blijven volgen. Naast deze methode is er ook nog de triton methode: http://www.triton.de/cms/upload/Triton_ ... ode_EN.pdf

De ideeen zijn zo ver ik weet ongeveer hetzelfde. Alleen bij Triton ben je veel meer afhankelijk van zijn (betaalde) testen.

Wel wil ik Glenn vragen om op te passen om in elk topic waar problemen zijn met een aquarium direct naar deze methode te verwijzen. Dat kan nogal opdringerig over komen. Hoewel goed bedoeld, kan dat in al je enthousiasme soms verkeerd vallen.

EDIT:Berichten die niet on topic zijn zal ik vanaf heden direct verwijderen. Dit is al met een aantal gebeurd. Iedereen heeft recht op zijn/haar mening. Maar het schiet niet op om elkaar hier aan te blijven vallen.

EDIT2: Discussie kan hier, let op want ook daar kijk ik regelmatig! Houd het dus beschaaft.
http://zeewaterforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=27160

16 jun 2013 09:11
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Wat is de DSR methode ?

De DSR methode is niks meer of minder dan de hele methode die ik toepast om mijn RIF aquarium ten alle tijde onder controle te krijgen.

De methode is ontstaan uit luiheid.
Luiheid om wekelijks 10% van mijn water te moeten wisselen. Dit is een een rif met een inhoud 1500 liter inclusief een refugium en nog wat bakken.
Dit betekende dat ik elke week met de tonnen en de zout emmers aan de slag moest. Daar had ik dus geen zin in.

Tot eind 2010 had ik een gemengd rif die floreerde en ik had wisselend succes met sps. Totdat ik eind 2011 een sps crash kreeg door een kalk reactor met nukken overwoog te gaan stoppen.
Het niet goed functioneren van kalk reactor i.c.m.een defecte osmose toestel had een mineralen tekort en en fosfaat overschot gecreëerd waardoor zelfs de leder eraan gingen.
Calcium 330, mg 1080, fosfaat 0,64 nitraat 0. daar werd je niet vrolijk van.

Dit kreeg ik allemaal niet onder controle en had nog steeds geen water wissel gedaan. Zo eigenwijs als ik was, bleef ik vasthouden aan de principe.

Ik had besloten te gaan stoppen en begon al een aantal koralen weg te doen.

10nov2011 was een keerpunt, ik had besloten toch weer door te gaan.

vanaf januari 2012 tot april 2012 is DSR in de huidige vorm ontwikkeld. Ik heb elk probleem die ik de afgelopen jaren tegengekomen bent aangepakt, door een eigen formule zout te gaan samenstelen.
Omdat ik eerder een fosfaat probleem had door verschillende oorzaken w.o. defecte osmose apparaat, NPS koralen, zeepaarden kweken. (zonder waterwissels), was het fosfaat probleem aanpakken de eerste doel.
Ik ging experimenteren met zelf zout samenstellen met 0 fosfaat en 0 nitraat

Het heeft maanden geduurd voordat ik de relatie had gelegd dat dit niet de goeie weg was, mede door het feit dat het de algemene consensus was dat deze waarden niet meetbaar horen te zijn.
Op een gegeven moment ben ik gaan experimenteren met nitraat en fosfaat toevoegen. Dat was vloeken in de kerk als ik daarover begon en men verklaarde mij voor gek.
Ik heb op een gegeven moment maanden zonder afschuimer gedraaid en bleef zowel fosfaat en nitraat bij doseren. Het gevolg koralen weer mooi op kleur en groeien als een jekko.
Doordat ik alle grenzen zo’n beetje heb verkend, (van hoog naar laag) kon ik alles goed documenteren en heb een lijstje samengesteld met kenmerken van diverse koralen.

Laatst bijgewerkt door GlennF op 16 jun 2013 23:48, in het totaal 4 keer bewerkt

16 jun 2013 23:20
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 42
Dit wordt de volgende post:

nu ook op facebook
meld je aan voor de laatste nieuwe hierover

https://www.facebook.com/GlennFDSR

Klik op Afbeelding voor grotere versie Naam: IMG_3169.jpg Bekeken: 35 Grootte: 48,5 KB ID: 341476

Laatst gewijzigd door GlennF; 14-06-13 om 16:33.

Laatst bijgewerkt door Lambik op 16 jun 2013 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

16 jun 2013 23:31
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

24 Uur op slot!!

17 jun 2013 07:32
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Gezien de vijandigheid die ontstaan is kan ik momenteel niks anders doen dan deze op slot houden.

Mochten mensen onwenselijke pb's krijgen, stuur deze dan AUB door naar een van de moderators(+Martin_s). Dit geld overigens altijd, maar ik heb geen zin in dat een discussie hierover zich via PB voort zet.

18 jun 2013 07:40
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Begrijpelijk Kevin, maar je bent vergeten m weer op slot te zetten na jouw laatste posting ;)

FB: https://www.facebook.com/atolml

__________Afbeelding__________

18 jun 2013 10:50
Profiel WWW
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 41
Martin, Kevin, Rinke, Ik hoop dat jullie het geen probleem vinden dat ik dit in dit topic zet.

Dit forum heeft maar heel weinig topics welke zijn gesloten, ook heeft er zo goed als niemand een ban, dat is juist wat er zo prettig is aan dit forum. Ik weet niet wat er op de achtergrond allemaal heeft gespeeld, maar ik neem aan dat de personen die in jullie ogen over de schreef zijn gegaan hier op aangesproken zijn middels een PB. Als zij er dan geen gehoor aageven, waarom wordt dan de keuze gemaakt om een topic te sluiten ipv een of meerdere personen even de toegang tot het forum te ontzeggen?

Nu ook op facebook.
Ons dagboek

18 jun 2013 11:18
Profiel WWW
Moderator
Moderator

Leeftijd: 62
steks schreef:
Martin, Kevin, Rinke, Ik hoop dat jullie het geen probleem vinden dat ik dit in dit topic zet.

Dit forum heeft maar heel weinig topics welke zijn gesloten, ook heeft er zo goed als niemand een ban, dat is juist wat er zo prettig is aan dit forum. Ik weet niet wat er op de achtergrond allemaal heeft gespeeld, maar ik neem aan dat de personen die in jullie ogen over de schreef zijn gegaan hier op aangesproken zijn middels een PB. Als zij er dan geen gehoor aangeven, waarom wordt dan de keuze gemaakt om een topic te sluiten ipv een of meerdere personen even de toegang tot het forum te ontzeggen?

Een topic op slot, iemand een ban geven zijn de laatste middelen waar naar gestreefd wordt.
Wij hopen dan ook als nog dat dit op een volwassen manier opgelost wordt.

Mijn Dagboek
Sera cube 130 vervangen door >
Aquarium: 120x60x60 (Verkocht)
Mijn Nano dagboek
30x30x30 met overloop en sump :) (Verkocht)

Momenteel bakloos

Film van mijn bak

><((((((°> Geduld en volharding is de sleutel tot succes <°))))))><

18 jun 2013 11:28
Profiel WWW
Forum Elite
Forum Elite

steks schreef:

Dit forum heeft maar heel weinig topics welke zijn gesloten, ook heeft er zo goed als niemand een ban, dat is juist wat er zo prettig is aan dit forum. Ik weet niet wat er op de achtergrond allemaal heeft gespeeld, maar ik neem aan dat de personen die in jullie ogen over de schreef zijn gegaan hier op aangesproken zijn middels een PB. Als zij er dan geen gehoor aageven, waarom wordt dan de keuze gemaakt om een topic te sluiten ipv een of meerdere personen even de toegang tot het forum te ontzeggen?

Zo ver ik weet is (nog) niemand per PB aangevallen (dat zou ik namelijk heel erg vinden) maar is in ieder geval alles openbaar gebleven.

Door heel deze methode/discussie op slot te zetten/houden hoop ik het zonder ban kan oplossen. Een ban lost verder niks op. Want als een gebruiker perse toch wil reageren dan kan dat altijd. Een ip Ban, dat is leuk, maar denk is aan telefoons. Een gebruikersnaam ban is makkelijk te omzeilen door een nieuwe aan te maken.

Als het moet wordt het gedaan. Maar bij voorkeur niet.

Gezien het probleem zich rondom deze topics afspeelt hoop ik het op deze manier op te lossen. Ook merkte je dat het probleem al langer speelde waar gisteren ineens de bom viel. Iets wat ik niet (op deze manier) had verwacht.

Hij blijft dus op slot voorlopig. Daarnaast kijken we wel verder. Maar zal er over dit onderwerp wel strenger gemodereerd worden.

verder sluit ik me bij Sailor aan.

18 jun 2013 11:30
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]