Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 22 sep 2019 07:50

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Highwoodman's nieuwe uitdaging 
Auteur Bericht
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 35
Bericht Highwoodman's nieuwe uitdaging
Zo, het is tijd om een dagboek te starten aangezien ik ondertussen ook gestart ben met een zee-aquarium.

Ik heb alles tweedehands op de kop getikt, kwa techniek. En dat bestaat uit het volgende:
Het is een op maat gemaakte bak van 130x50x60 (lxbxh) met de overloop en een droogkamer aan de rechter-zijde. Deze staat op een houten meubel die de vorige eigenaar zelf gemaakt heeft.
De bak is voorzien van plexiglas dekplaten. Dit is tegen de verdamping van het water en ook tegen het eventueel eruit springen van de dieren.

De sump is 100x40x40 en heeft 3 vakken. Daarin is rekening gehouden met een afschuimer in vak 1, en in vak 3 is er plaats om dit als refugium te gebruiken met dsb. Eventueel kan er nog een ATS toegevoegd worden in het vak van het refugium aangezien dit een groot vak is.
Het omlaag komende water kan dmv een kogelkraan verdeeld worden over het refugium en de afschuimer waarna vanuit beide vakken het water naar het middelste vak stroomt waar het weer opgevoerd word naar de bak.
Ik weet zelf alleen nog niet zeker of ik met een refugium ga werken, daar zal ik mij eerst even in moeten gaan verdiepen. Maar goed, de mogelijkheid is er in ieder geval :-)

De afschuimer is een Bubble Magus Nac7. In het begin ging hij gigantisch hard over zijn nek, dus ik heb hem maar even een dajge uit laten staan. 's Avonds heb ik hem weer aan gezet en toen schuimde hij zoals het hoort. Ben hem nu nog wel wat aan het fine-tunen, maargoed dat is dan weer geen ramp :-D

De opvoerpomp is een EHEIM 1102.220. Hierop zit een groene aquariumslang aangesloten die tot boven in de bak door loopt. Ik vind overigens dat deze pomp bromt/zoemt. Ben nog aan het kijken of ik hier wat op kan verzinnen. Hij staat in ieder geval netjes op zijn rubber voetjes.

Verlichting: 8x T5 54watt, schakelbaar per 2. De lampen zijn als volgt ingedeeld:

1= aquablue special + CH lighting 14000k
2= aquablue special + CH lighting 14000k
3= CH lighting 14000k + Purple plus
4= Blue plus + Aquablue Special

Stromingspompen bestaan uit 1 tunze streamer (2500 l/h) en een waver van resun (15000 l/h)

En natuurlijk nog een foto in de bijlage van hoe het hele circus er nu bij ligt/staat:

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

24 jul 2012 18:49
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Forum Elite
Forum Elite

Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Bericht Re: Highwoodman's nieuwe uitdaging
Afdekplaten horen niet thuis boven een zeeaquarium.

FB: https://www.facebook.com/atolml

__________Afbeelding__________

24 jul 2012 18:56
Profiel WWW
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 29
leuk bakje, ben benieuwd wat dit gaat worden.

overigens horen afdekplaten op geen enkel aquarium, maar dat mag wel onderbouwd worden: ze hebben een negatief effect op de gasuitwisseling van je water. er komt niet voldoende zuurstof in het water en Co2 kan er niet uit.

24 jul 2012 23:21
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Zorgt de afschuimer dan niet voor voldoende gasuitwisseling?

Niet dat ik jullie aanwijzing de wind in wil slaan, maar ik hoor hier nogal van op. Alhoewel het wel logisch klinkt. Ik ging er eigenlijk van uit dat het geen probleem zou zijn, gezien ik wel vaker langs heb zien komen dat er mensen waren die dekplaten boven hun aquarium hadden en ook omdat de vorige eigenaar ze er ook boven had. (:)

24 jul 2012 23:49
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 42
Citaat:
Zorgt de afschuimer dan niet voor voldoende gasuitwisseling?

Nee !
Als je niet voor voldoende gasuitwisseling zorgt, krijg je problemen. (denk aan pH). Wij willen oppervlaktestroming en voldoende lucht (hoge lichtkap) ;)

25 jul 2012 00:18
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Leeftijd: 62
Het afdekken met glas of ander materiaal heeft nog een nadeel, hiermee wordt licht het ook gebroken.

Licht dat door glas of ander materiaal schijnt, dat veranderen de kleurcombinaties / frequenties. Sommige stralingen worden geheel geblokkeerd

Willem

Mijn grote nano 60x60x60

Aquarium houden is net een koortslip. Het komt iedere keer weer terug,

25 jul 2012 07:44
Profiel
En niet te vergeten de beheersing van de watertemperatuur. :)

25 jul 2012 08:19
Nieuw lid
Nieuw lid

Ik heb de plexiglas afdekplaten er gisteren maar af gehaald :P
Wat watertemperatuur betreft, die staat momenteel net niet op 27 graden. Ik hoop dat de temperatuur ook niet verder zal stijgen.
Eventueel kan ik nog 2 ventilatoren gebruiken die in de kap zitten gemonteerd.

Desalniettemin.. ben ook een beetje bezig geweest met aquascapen. Maarrrrrr... de architect in mij is ver te zoeken, haha. Valt echt niet mee om een beetje een mooie opbouw te creëren.
Je moet het ook doen met de stukken die je hebt en tsja.. 't is nou eenmaal geen duplo.

Ik heb overigens ook het eerste krabje zien lopen. Klein beestje van nog geen cm en ik had het idee dat hij, of waarschijnlijk eerder 'zij' eitjes mee had onder de buik.
Aangezien het krabje zo klein is en eitjes had, leek het mij geen risico in de bak. Want volgens mij zal dat krabje dan ook niet veel groter worden dan dat.
Mijn logica zegt namelijk 'eitjes, dus geslachtsrijp, dus zo goed als volgroeid'. Correct me if i'm wrong.

25 jul 2012 22:26
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 42
Citaat:
Correct me if i'm wrong.

Krabben horen op de bbq :)

25 jul 2012 22:34
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 34
wij hebben ook de vergissing gemaakt krabben niet direct te elimineren toen we erbij onden en plukken daar nog de vruchten van... krabben wil je ECHT NIET in je bak als je ook andere dieren en koralen wilt...

Hondenbench (Adori)

Red Sea Max 130D ons Red Sea Max 130D Dagboek"

26 jul 2012 00:15
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 43
Niet alle krabben zijn slecht hoor.
Spitse scharen :bad:
Stompe scharen :top:

“Don't walk behind me; I may not lead. Don't walk in front of me; I may not follow. Just walk beside me and be my friend.”

Wie slim wil lijken, praat..
Wie slim wil worden, luistert..

Mijn dagboek

Lid van het Suezs testpanel

26 jul 2012 10:52
Profiel WWW
Nieuw lid
Nieuw lid

Deze had iig wel stompe scharen.

Maargoed,who knows. Misschien als ik 'em nog een keer tegen kom, dat ie dan wel aan de beurt is :-)

26 jul 2012 20:38
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Niet te veel zorgen maken over de krabben, je bent nog aan het opstarten, en dan is een krab een doodnormale zaak.

Zoals Ron al schreef, niet alle krabben zijn schadelijk

;)

Veel succes met de opstart, 't is een hele boeiende periode.

Veel lezen, vragen stellen etc,en als je een krab vangt, dan zet je hem/haar toch gewoon in de sump, ipv op de BBQ.

Koen

26 jul 2012 20:57
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Niet te veel zorgen maken over de krabben, je bent nog aan het opstarten, en dan is een krab een doodnormale zaak.

Zoals Ron al schreef, niet alle krabben zijn schadelijk

;)

Veel succes met de opstart, 't is een hele boeiende periode.

Veel lezen, vragen stellen etc,en als je een krab vangt, dan zet je hem/haar toch gewoon in de sump, ipv op de BBQ.

Koen

26 jul 2012 20:57
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Ben ondertussen bezig geweest met het creëren van een opbouw. Maargoed, ik ben eigenlijk nog niet helemaal tevreden.
Ergens bekruipt mij het gevoel dat ik nog wat meer steen nodig heb. Momenteel zit er 33,3Kg in.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

26 jul 2012 21:11
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende