Highwoodman's nieuwe uitdaging
Zo, het is tijd om een dagboek te starten aangezien ik ondertussen ook gestart ben met een zee-aquarium.
Ik heb alles tweedehands op de kop getikt, kwa techniek. En dat bestaat uit het volgende:
Het is een op maat gemaakte bak van 130x50x60 (lxbxh) met de overloop en een droogkamer aan de rechter-zijde. Deze staat op een houten meubel die de vorige eigenaar zelf gemaakt heeft.
De bak is voorzien van plexiglas dekplaten. Dit is tegen de verdamping van het water en ook tegen het eventueel eruit springen van de dieren.
De sump is 100x40x40 en heeft 3 vakken. Daarin is rekening gehouden met een afschuimer in vak 1, en in vak 3 is er plaats om dit als refugium te gebruiken met dsb. Eventueel kan er nog een ATS toegevoegd worden in het vak van het refugium aangezien dit een groot vak is.
Het omlaag komende water kan dmv een kogelkraan verdeeld worden over het refugium en de afschuimer waarna vanuit beide vakken het water naar het middelste vak stroomt waar het weer opgevoerd word naar de bak.
Ik weet zelf alleen nog niet zeker of ik met een refugium ga werken, daar zal ik mij eerst even in moeten gaan verdiepen. Maar goed, de mogelijkheid is er in ieder geval
De afschuimer is een Bubble Magus Nac7. In het begin ging hij gigantisch hard over zijn nek, dus ik heb hem maar even een dajge uit laten staan. 's Avonds heb ik hem weer aan gezet en toen schuimde hij zoals het hoort. Ben hem nu nog wel wat aan het fine-tunen, maargoed dat is dan weer geen ramp :-D
De opvoerpomp is een EHEIM 1102.220. Hierop zit een groene aquariumslang aangesloten die tot boven in de bak door loopt. Ik vind overigens dat deze pomp bromt/zoemt. Ben nog aan het kijken of ik hier wat op kan verzinnen. Hij staat in ieder geval netjes op zijn rubber voetjes.
Verlichting: 8x T5 54watt, schakelbaar per 2. De lampen zijn als volgt ingedeeld:
1= aquablue special + CH lighting 14000k
2= aquablue special + CH lighting 14000k
3= CH lighting 14000k + Purple plus
4= Blue plus + Aquablue Special
Stromingspompen bestaan uit 1 tunze streamer (2500 l/h) en een waver van resun (15000 l/h)
En natuurlijk nog een foto in de bijlage van hoe het hele circus er nu bij ligt/staat: