Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 14 jul 2020 07:59

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 173 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Ezio's nano aquarium met sump. 
Auteur Bericht
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 32
Bericht Ezio's nano aquarium met sump.
Hallo,

Welkom bij mijn dagboek van mijn 60L nano aquarium. Na in het verleden een zoutwateraquarium te hebben gehad is het weer gaan kriebelen en heb ik gekozen om een nano aquarium op te starten om het weer een beetje onder de knie te krijgen.

Ik wilde een nano omdat ik graag kleinere dieren wilde houden die ik ook beter kan zien in een nano omdat ze in een groter aquarium gewoon verdwijnen. Later komt er waarschijnlijk een tweede aquarium die zo'n 500L gaat inhouden maar dat is nog toekomst muziek.
Het aquarium wilde ik met sump om alle techniek kwijt te kunnen en zo min mogelijk techniek in het aquarium te hebben.

Het aquarium is 60x30x40 en de sump is 40x20x20. Verder heb ik de kast zelf gemaakt.

Techniek:
In het aquarium zit een Sicce voyager 1000L stromingspomp.
Boven het aquarium hangt een JMB Reef bright LED balkje van 30cm met een controller voor om het dag en nachtritme te simuleren.

In de sump heb ik een gafzak, eiwitafschuimer van Resun SK-300, de verwarmingselementen beide 50Watt en een opvoerpomp van Sicce Nova 800.
Ook heb ik ernaast nog een 2211 Eheim potfilter en een UV-C lamp van 9Watt. De UV-C lamp brand niet is eigenlijk alleen voor erbij wanneer nodig.

Ik hoop dat mensen die een nano willen opstarten of die intresse hebben mijn dagboek gaan volgen en natuurlijk ben ik ook heel benieuwd wat mensen ervan vinden dus feedback is altijd welkom :top:

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

Alles kan, als je maar wil.

Dagboek van mijn 70L nano met sump.

08 feb 2015 21:30
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Actief lid
Actief lid

Bericht Re: Ezio's nano aquarium met sump.
Hierbij ook nog wat foto's van de sump en het hele filter gebeuren. De sump heeft 3 kamers. In de eerste en het tweede vak is het waterniveau gelijk. In het laatste vak waar de opvoerpomp zit is het water niveau lager.
In de toekomst wil ik in het tweede vak een klein wervelbedfilter plaatsen.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

08 feb 2015 21:33
Profiel
Actief lid
Actief lid

Het water is al zout wat erin zit en heeft een promillage van 34‰. Ik heb het zoutgehalte bewust op 34‰ in verband met verdamping. Verder komt er deze week levend steen in en kan het opstarten beginnen. Ik heb er zin in.

08 feb 2015 21:39
Profiel
Actief lid
Actief lid

Het water is al zout wat erin zit en heeft een promillage van 34‰. Ik heb het zoutgehalte bewust op 34‰ in verband met verdamping. Verder komt er deze week levend steen in en kan het opstarten beginnen. Ik heb er zin in.

Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 26
Ziet er netjes uit! Succes met de opstart :)

Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 43
Dat heb je mooi gemaakt. :cooltop:

Goed over nagedacht zo te zien.

08 feb 2015 23:08
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Leeftijd: 33
Ziet er netjes uit :)

Lid van het Suezs testpanel

08 feb 2015 23:48
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 49
Succes met je opstart en een mooie bak heb je gekocht.

09 feb 2015 10:35
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 67
een mooie opstart :cooltop: en een kleine wervel filter zal zeker niet misstaan .

09 feb 2015 15:38
Profiel
Actief lid
Actief lid

Bedankt allemaal voor de positieve berichten. Over het geheel is ook wel aardig nagedacht. Ik ben er ook al zo'n kleine 2 maand mee bezig.

Uitgangspunt was:
Ik wilde gewoon een goed draaiend nano systeem waar ik niet teveel omkijken naar heb. Goede filtering en het allemaal een beetje netjes en stil.
In de toekomst komen er nog een wervelbed filter bij en een automatisch bijvul systeem en dan is het wel zo'n beetje compleet.

Alles wat erin zit is misschien een beetje overkill. Maar ik wil het graag een beetje compleet hebben en vind het knutselen van het hele gebeuren erg leuk om te doen.

Ik begin wel steeds meer voordelen te zien eigenlijk van nano. Ten eerste de dieren. Kleine dieren zoals krabben (Lybia Tesselata) of garnalen (hymenocera elegans) die in grotere aquaria gewoon verdwijnen zijn in een nano veel beter te bestuderen.
Ten tweede de inspanning die het vergt. Het water verwisselen en het schoonmaken van het systeem kost minder moeite.
Ten derde de kosten. De kosten vallen best mee, maar dit is natuurlijk een mening.

Nadelen zijn er natuurlijk ook.
De grotere vissen. Dokters en dergelijke kunnen natuurlijk niet. Er zijn eigenlijk maar heel weinig vissen geschikt.
De waterwaardes zijn moeilijker constant te houden.
Het systeem is gevoeliger voor veranderingen.

09 feb 2015 19:49
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 43
Jouw kosten gaan zeker meevallen, want je hebt dit aardig bedacht zo te zien en degelijke techniek is het halve werk.. Meer licht mag uiteraard altijd, maar is ook afhankelijk van welke koralen je wilt.. Die doktersvissen zijn misschien mooi om te zien, maar hebben nare karakters.. Je mist er niks aan.. ;)

Met een doseerpomp krijg je de waterwaarden echt wel stabiel, maar da's pas intressant als er koraal in je bak zit..
Vul 'm eerst met koraal, kijk later naar vis..

09 feb 2015 21:15
Profiel
Actief lid
Actief lid

Ik wilde zowiezo weinig vis. Wel wil ik graag veel diversiteit aan koralen. Ik ben van plan ten eerste de koralen al klein aan te kopen. Ook wanneer ze te groot worden wil ik ze vroeg tijdig stekken.

Verder worden de meeste dieren krabben en kreeften. Misschien als vis een Gobiodon okinawae en een Emblemaria hypacanthus. Je hebt ook veel juffers die heel klein blijven zo heb je de Chromis retrofasciata maar ik vind te veel vis niet mooi in een nano dus ik denk dat ik juffers ook vanwege hun karakter achterwegen laat.

Ach eerst maar eens een beetje goed levend steen erin.

09 feb 2015 22:13
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 49
Dat vind ik ook jammer dat de papegaaivissen in super grote aquariums moeten. Ik heb wel ergens gelezen dat er een papagaaivis is die max. 12 cm. groot wordt en geen idee wat een minimale bak moet zijn voor deze en verder heb ik hem nog nergens kunnen vinden op het internet. Wel die max. 25 cm. worden en tja hoeveel liter bak moet je dan hebben. Vissen heb ik laten varen als ik in de toekomst voor elkaar kan krijgen bij mijn man voor een bakkie. Ik ben dol op koraal en ik heb geleerd dat de kleinere buttons zijn en die zijn ook geweldig. Ik ben gek op levend steen en real rif steen of hoe dat ook mag heten en kleur en daar kan je al een hele mooie bak van maken. Ik blijf jou volgen hier.

11 feb 2015 09:31
Profiel
Actief lid
Actief lid

Levend steen is bestelt bij een hobbyist hier in Groningen die voor de leukigheid een zaakje is begonnen. Het steen komt uit Indonesië en zoals die man zei wordt het maandag gehakt en zal ik het waarschijnlijk woensdag of donderdag al hebben. Verser als dat kan dus haast niet. Nja ik zal het wel zien.

Ik heb wel wat onenigheid met mijn verwarming. Ik heb op dit moment 2 staafverwarmers van beide 50Watt op ongeveer 70L water. Die kunnen het water maar amper op de 24 graden houden.

Ik wil mijn water graag tussen de 24 en 25 graden dus dit zal ik moeten veranderen. Ik kwam op internet een nieuwe kachel tegen van Tetra. Deze kachel heet de Tetra proline heater. Ik ben wel benieuwd of mensen ervaring hebben met dit kachel element. Hij is niet van glas maar van keramisch gegoten materiaal, volledig onderdompelbaar en de 150 watt versie is maar 20cm lang. Mensen die wat meer weten over dit product of meningen over dit product hoor ik graag.

http://www.tetra.net/de/de/aquaristik/a ... ne-eht-150

14 feb 2015 17:27
Profiel
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 19
ik heb een Tetra proline heater :)
ik heb er 1 in mijn bak hangen en de grotere is zeker goed voor 200 l :)
ik heb ook de kleine in een zoetwater van 60 bij 30 bij 30 zitten en gaat ook goed
dus ik raad deze zeker aan ;)
alleen heb ik afentoe als ik hem moet verstelen daar wel wat moeite mee maar verder is het een goed ding
gr matthias

14 feb 2015 17:51
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 173 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende