Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 24 sep 2018 19:09

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 148 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Melvins little barrier reef 
Auteur Bericht
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 35
Bericht Melvins little barrier reef
Hallo, en welkom.

na vele zoetwater bakken ga ik nu toch de stap maken naar zoutwater. Heb al eens eerder een 30l nano bakje gehad maar doordat het water al over de rand stroomde door je hand er in te steken en het onhandige onderhoud ben ik daar weer mee gestopt.

Ik ben dus nog een absolute leek op het gebied van zoutwater dus ik hoop dat ik door dit verslag bij te houden tips en tricks mag ontvangen.

Heb er al veel over gelezen en weet in grote lijnen wat er moet gaan gebeuren maar alle hulp en info is natuurlijk welkom.

De kast zelf word 122cm maar het aquarium maar 100cm. ook wil ik de bekleding van de kast iets over het aquarium laten vallen zodat ik niet tegen kitranden aan hoef te kijken.

De plaats waar het aquarium komt te staan kan misschien nog wel eens voor problemen zorgen. Ten eerste omdat hij komt te staan op de plaats waar de kinderen hun speelgoed hebben staan. Dat word vast oorlog. En ten 2e omdat aan de andere kant van dat muurtje de houtkachel staat. Maar als ik de kachel flink op stook word het muurtje nauwelijks warmer.
Het moet allemaal precies net zo breed worden als dat muurtje en wil de kast zelf ook in dezelfde kleuren verven zodat het een beetje 1 geheel gaat lijken.
Stroom ligt er al zoals jullie op 1 van de foto's kunnen zien.

Gister vuren balkjes laten zagen voor het frame. 34x55mm. Dan weet ik tenminste zeker dat het allemaal haaks en op gelijke lengte is. Vandaag of morgen alles maar eens in elkaar schroeven en lijmen

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

Laatst bijgewerkt door Melvin op 16 dec 2016 20:28, in het totaal 5 keer bewerkt

10 dec 2016 13:00
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 39
Bericht Re: Melvins little barrier reef
Succes met de opstart van het zoutwater aquarium.
Zie alleen geen foto's.

Mvg

Arnold

14 dec 2016 16:29
Profiel
Actief lid
Actief lid

Bedankt, maar idd ik zag t ook. De foto's zijn te groot. Hoe krijg ik deze kleiner? Dus minder mb's. EDIT: heb iets gevonden geloof ik.

Inmiddels is het frame af. Zie foto hieronder. Het frame is geschroefd en gelijmd, en stevig genoeg denk ik.
Dit weekend maar eens een plaatje hout voor de bovenkant zoeken. Is gewoon multiplex prima of moet het wat sterkers zijn? Onderkant word gewoon mdf.

Heb ook al een beetje rondgezocht naar geschikte apparatuur.

Het aquarium word waarschijnlijk 100x40x50
De waterhoogte zal dan 43 cm gaan worden.
De sump word waarschijnlijk 60x30x30 deze word gevuld door 2 overloopjes vanuit het aquarium.
als eiwitafschuimer dacht ik aan de Bubble magnus nac 7.
Een Eheim 1250 opvoerpomp moet dan het water weer terugvoeren naar het aquarium.
Verders koop ik denk ik 2 Jebao rw4 stromingspompjes.
En natuurlijk en verwarmertje, ik dacht zelf aan +- 200watt

Is dit een beetje een goede samenstelling om mee te beginnen? Of moet er nog meer/beters bij?

Een osmose apparaat hoef ik niet te kopen, ik ben glazenwasser en wij wassen met osmose water met hooguit 001tds, meestal gewoon 000tds.
Dagelijks word er op de zaak 4000 liter aangemaakt en heb in de werkauto altijd 500l in de tank zitten. Dus dat zit wel goed.

In januari heb ik wat meer tijd, dus dan zal t bouwen ook wat sneller gaan hoop ik. Maargoed ik heb geen haast, slow and steady wins the race.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

16 dec 2016 18:34
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Leeftijd: 30
Mooi plan. Ben. benieuws wat het gaat worden. Succes met de bouw

18 dec 2016 20:51
Profiel
Actief lid
Actief lid

Alleereerst allemaal de beste wensen voor 2017

De bak is besteld, het word een 105x40x50 bak van 8mm dik glas. Voorzien van 2 een overloop met 2 afvoeren en een droogkamer voor de retour en de bekabeling. De inhoud vd bak zal zo'n 200l zijn.

Maar is dit forum nou zo slecht bezocht of zijn er maar weinig mensen berijdt om vragen te beantwoorden?

Kom hier eigenlijk voor een beetje feedback tijdens mijn bouw en opstart maar dat is er eigenlijk nog niet echt geweest.

Heb namelijk liever hulp van mede aquarianen dan van winkelpersoneel.

01 jan 2017 13:28
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 41
Er wordt idd maar matig gereageerd op het forum, waarom is me onduidelijk. Als je kijkt naar hoe vaak alles wordt bekeken dan zijn er bezoekers genoeg..

01 jan 2017 15:29
Profiel
Trouw lid
Trouw lid

Leeftijd: 65
Zelf wil ik alleen reageren als ik ook achter mijn reactie kan staan. Ben nog niet zolang bezig met zeewater maar als ik iets weet zal ik dit zeker delen.

JohnT

01 jan 2017 19:52
Profiel WWW
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Leeftijd: 61
Melvin schreef:
Alleereerst allemaal de beste wensen voor 2017

Maar is dit forum nou zo slecht bezocht of zijn er maar weinig mensen berijdt om vragen te beantwoorden?

Kom hier eigenlijk voor een beetje feedback tijdens mijn bouw en opstart maar dat is er eigenlijk nog niet echt geweest.

Heb namelijk liever hulp van mede aquarianen dan van winkelpersoneel.

Hallo Melvin

Dat is vervelend dat je dat zo ervaart, maar op dit forum zijn er genoeg lezers maar het lijkt net of er momenteel niemand antwoord durft te geven en waardoor dit komt ik heb geen idee.
Maar als je vragen hebt ik zou zeggen brand los.
Ik hoop dat ik ze kan beantwoorden.
veel succes met de opstart

gr Barbara en Wim

zie ook mijn dagboek viewtopic.php?t=11946&start=0

01 jan 2017 23:21
Profiel
Actief lid
Actief lid

Ik had meerdere dingetjes gevraagd hierboven.

Of bv de bubble magnus nac 7 eiwitafschuimer een beetje goed is en geschikt is voor mijn plannen?

Of de jebao rw4 stromingspompjes een beetje degelijke pompjes zijn? en is 1 dan voldoende, of is 2 beter.

En moet er nou wel of niet gefilterd worden in een zeeaquarium? De 1 zegt ja, en de ander zegt nee niet doen, een eiwitafschuimer is voldoende.

De kast zelf is zover af dat ik nu ff moet wachten tot het aquarium af is. Dat heb ik nodig om de bovenbouw vd kast verder af kan maken. De bovenplaat waar de bak op komt te staan is 18mm multiplex. In de achterkant vd kast is een gat gezaagd zodat de stopcontacten uitkomen in de kast. Als alles is aangesloten word de binnenkant vd kast ook bekleed met hout zodat de stopcontacten niet meer zichtbaar zijn. Alles staat waterpas en superstabiel.

Van t weekend alles maar eens in de grondverf zetten en dan maar weer wachten.

05 jan 2017 19:44
Profiel
Trouw lid
Trouw lid

Leeftijd: 65
Ik heb een Jebao stromingspomp en ben er best wel tevreden over. Als je er twee neemt kunnen zij middels de controller samenwerken en zo een golfslag creëren.

Ik heb ook sinds kort een extern potfilter. Ook dit bevalt mij goed. Ik kan nu makkelijk materialen in het filter doen om de waterkwaliteit te verbeteren. Ik had al geruime tijd last van hardnekkige bruine alg welke na plaatsing van het filter met een silicaatverwijderaar nu op zijn retour is. Ik heb een aquarium van 60X30X30 en hiervoor geen ruimte voor een sump o.i.d.

JohnT

06 jan 2017 10:34
Profiel WWW
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Melvin schreef:
Ik had meerdere dingetjes gevraagd hierboven.

Of bv de bubble magnus nac 7 eiwitafschuimer een beetje goed is en geschikt is voor mijn plannen? ja hoor, geen probleem deze is krachtig genoeg.

Of de jebao rw4 stromingspompjes een beetje degelijke pompjes zijn? en is 1 dan voldoende, of is 2 beter.voor wat ze kosten zijn de Jebao's goed genoeg, deze kun je rustig gebruiken. Gebruik er altijd meer dan 1 (zoals John aangeeft.)

En moet er nou wel of niet gefilterd worden in een zeeaquarium? De 1 zegt ja, en de ander zegt nee niet doen, een eiwitafschuimer is voldoende. Nee, Je levend steen in het aquarium is je biologisch filter. De sump is een bezinkbak en ideaal om techniek kwijt te kunnen, eiwitafschuimer, bypass met fosfaatverwijderaar en actief kool, ATO (Auto Top Off voor verdampt Osmosewater.

De bovenplaat waar de bak op komt te staan is 18mm multiplex.doe je er ook nog 2 cm tempex op? :cooltop:

07 jan 2017 08:51
Profiel
Actief lid
Actief lid

Bedankt voor de reacties.

Eehm nee, ik denk dat ik er geen 2cm dikke tempex plaat bij op ga leggen. waarvoor is dat nodig dan? Moet het nu hier mee doen aangezien mijn ontwerp een beetje is gemaakt voor de afmetingen en het schilderwerk van het muurtje erachter. 2 tot 5mm zou nog wel kunnen.

Zakt een bak van in totaal +-200kilo ook niet door de tempex heen? Met kans op scheefstaan van de bak?

De sump word denk ik 50x30x35, dat past mooi in de rechter helft van de kast en dan kan in de linkerhelft de jerrycan staan voor het ATO systeem.

En die fosfaat verwijderaar? Kan zoiets aangesloten worden op 1 van de 2 aanvoeren naar de sump, of kun je een bypass maken bij de opvoerpomp of heb je daar weer een extra pomp voor nodig? Of wat is t precies. Sorry, ben nog een echte beginner merk ik wel :oops:

Pfff en dan hebben we nog het licht, man man wat heb je daar een berg opties voor zeg. Eerst was t gewoon tl, nu 1000en soorten led verlichting. Aan de ene kant denk ik tl, die zorgen er wsl voor dat de verwarming minder vaak aan slaat wat ook stroom bespaard. Maar aan de andere kant gaat led wel veeel langer mee. Keuzes keuzes keuzes.
Dacht zelf aan zo'n dsuny balk met computer. Maar als er andere opties zijn hoor ik het graag.

07 jan 2017 10:20
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Het tempex is om eventuele oneffenheden in je frame of aquarium op te nemen, maar ook schokken te dempen die via je frame richting bak gaan (lopen/springen op de vloer, een aardbevinkje van 2,5 op de richterschaal in mijn geval.. etc.). Nee, het tempex wordt wel egaal ingedrukt maar zo'n bak gaat er niet doorheen.

Fosfaatverwijderaar doe je in een filterbuis (van aqua medic bijv) en daar laat je of met en apart pompje water doorheen stromen of je takt idd iets af van je hoofdpomp, in ieder geval moet er pompdruk opstaan dus de retour naar de sump (vrije val) is niet bruikbaar. Ook zijn er wervelbedfilters die je kunt gebruiken maar niet alle merken fosfaatverwijderaar mogen wervelen, dus dat moet je van tevoren even uitzoeken.

Qua verlichting is er HQI, T5 tl buizen en LED.
HQI wordt weinig meer gebruikt, maar is wel prachtig licht! Nadeel is de enorme warmte die de armaturen afgeven, daardoor eigenlijk ongeschikt voor een gesloten bak, tenzij je direct een aquariumkoeler erbij koopt.. (heb het zelf jaren naar tevredenheid gebruikt.)

T5 is een prima verlichting, hier kun je weinig aan fout doen en alle koralen groeien hier prima onder. Plaats je de armatuur in een gesloten kap zorg dan wel voor goede ventilatie, ook T5 geeft best nog wat warmte af.

LED.. let erop dat je genoeg armaturen koopt om de bak 'af te dekken' want led heeft geen grote spreiding, dit wordt vaak onderschat. Ook zorgen voor armaturen die dimbaar zijn en meer ledkleuren hebben dan alleen blauw/wit. Nu valt er gelijk een hoop goedkoop spul af, en is led ineens best een dure verlichting in aanschaf.. omdat je waarschijnlijk wel 2 of zelfs 3 units nodig hebt om aan bovenstaande te voldoen.. of 1 hele dure.. 8/
veel armaturen zijn actief gekoeld door ventilatoren en daardoor minder geschikt voor een gesloten kap. (Zelf gebruik ik al 4 jaar LED naar tevredenheid)

Elke combinatie van HQI, LED, T5 is uiteraard ook prima. Een succesvolle combinatie is tegenwoordig LED/T5 en als ik zelf nu iets nieuws zou kopen zou ik daarvoor gaan. :cooltop:

07 jan 2017 11:40
Profiel
Actief lid
Actief lid

Hmm, misschien toch maar een tempex stukje eronder leggen dan. Enorme trillingen van onderaf verwacht ik echter niet. Hij staat op een pvc vloer die direct op beton is gelijmd dus dat trilt niet zo hard.

En maar eens op zoek naar een fosfaatverwijderaar setup. Bij alles wat ik bijleer schiet ook de begroting verder omhoog :lol: maargoed er komt wat moois voor terug. Beter in 1 keer goed aanpakken dan achteraf geknutsel.

Ik had zelf een balk van dsuny gezien. Die in deze link https://www.duurzame-ledverlichting.nl/ ... 86-cm.html

In nederland kost hij vrij duur aangezien de controller ook nog eens 100+ € kost maar als je alle tussenhandel handjes ertussenuit haalt en direct vanuit china importeert heb je hem voor minder als €200 inclusief controller :-)

Volgens vele beschijvingen is deze balk geschikt voor een bakje van 105 cm of zeggen jullie dat het te weinig is. T bakje is ook maar 40cm breed natuurlijk. Het paneel is idd maar 12cm breed.

De revieuws zijn enorm goed, de lichtkleuren zijn welliswaar niet de allermooiste maar het koraal schijnt er enorm goed onder te groeien.

07 jan 2017 14:48
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Die ledlamp is prima voor je bak, aangezien het 7 verschillende kleuren zijn is het spectrum al redelijk gedekt. Als je deze 25cm hoog boven de bak hangt heb je spreiding genoeg.

07 jan 2017 15:52
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 148 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende