Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 24 sep 2018 20:13

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 148 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Melvins little barrier reef 
Auteur Bericht
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 59
Bericht Re: Melvins little barrier reef
Ik zie dat je last krijgt van groene cyanobacteriƫn zou wel proberen af te hevelen.

04 jun 2017 20:38
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 35
Heb ik afgelopen zaterdag gedaan. Alles met een borsteltje losgeschrobt. Ff laten bezinken en daarna water ververst en de rommel opgezogen. Ziet er nu weer redelijk netjes uit alleen mijn telefoon is kapot dus kan ff geen foto plaatsen.

ik vermoed zelf een hoge watertemperatuur icm teveel voer wat blijft liggen. of ik had misschien toch nog een weekje langer moeten wachten met de levende have.

ook heb ik de retourpomp nu richting de oppervlakte zodat ik de stromingspompjes wat beter kan richten.

05 jun 2017 10:45
Profiel
Actief lid
Actief lid

Water weer ververst. Niet omdat het nodig was maar om de waterververs manier te testen en optimaliseren.
pH - 8.3
NO2 - 0
No3 - 5
Nh4 - 0.15
KH - 8.6
Po4 - 0
Ca - 440
Mg - 1350

foto's zijn trouwens op mijn tablet niet echt scherp en op kleur. Op tel ziet er stukken beter uit

Verdere is de groene alg groei langzaam steeds minder aan het worden. De rode alg of wat t ook is groeit wel door maar dat is niet zo erg toch? T krabje krijg ik niet goed op de foto maar doet zijn werk goed. Trekt ook al die belletjes algen los en zorgt ervoor dat veel alg loskomt en afgevoerd word naar de sump.

Het aquarium verdampt ongeveer 20l water per week.

verders vind ik t appje zeer handig. Laat precies zien met hoeveel alle waardes stijgen of dalen. Zowel in getallen als in grafiek.

De koraaltjes zien er prima uit. De gsp kruipt al op t steentje die ik er op had gelegd om wegblazen te voorkomen.

Stofzuigen doe ik door de afvoerslang via een gafzak in de sump te hangen. Verders gebruik ik geen gafzak, zuig mijn sump liever zo nu en dan schoon met zo'n klein zuigertje op batterijen. Telkens zo'n natte zak uit de sump halen en schoonspoelen vind ik maar niks.

verders wil ik de valpijpen in de overloop nog anders maken. Die kan ik nu niet verwijderen dus die wil ik zo maken dat ik ze eruit kan nemen zodat ik de overloop ook schoon kan houden en af en toe leeg kan laten lopen en zo kan spoelen.

als ik dan toch bezig ben leg ik gelijk leidingwerk aan om een uvc lamp te integreren.

ook moet ik de onderkast meer geventileerd maken. Met de deurtjes erin word het broeierig warm in de kast. De bovenkant is al geventileerd.

ben eigenlijk al weer bezig met het ontwerpen van een nieuwe kast met aquarium. Ik kijk de komende 2 jaar aan wat er allemaal anders/beter kan en dan komt er waarschijnlijk een nieuw project.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

11 jun 2017 10:54
Profiel
Actief lid
Actief lid

Weinig te melden, alleen de alggroei word niet meer maar ook niet minder. Wat kan ik hier aan doen?

verders is de krab verveld en heeft 1 van de slakken een klein babyslakje dat contstant meelift op t huisje.

Zal er eens een foto van proberen te maken en morgen tijdens de update plaatsen.

16 jun 2017 18:21
Profiel
Actief lid
Actief lid

Nou, aangezien ik hier toch bijna geen antwoorden van ervaren aquarianen krijg en het forum vrij dood is zal ik hier ook een stuk minder te vinden zijn. Ik kan zien dat er genoeg mensen kijken maar niemand kan discusseren over mijn gestelde vragen. Jammer.

Maargoed

Het algen probleem waar ik een vraag over had gesteld was eigenlijk vrij snel en simpel opgelost.
Voor alle andere beginnelingen met hetzelfde probleem: De oplossing is waterverversen, veel waterverversen. Aangezien er al vis en koraal in zat 50% verversen en dan een dag niet en de volgende dag weer 50% en toen was het algprobleem verholpen. Komt het dan na een paar dagen alsnog terug herhaal je de procedure. Groene alg duidt in 9 van de 10 gevallen schijnbaar op te weinig waterverversing.

De beste start die je kan maken is 4 weken indraaien met steen en zand en dan na 4 weken 100% water verversen. Om dan vervolgens te beginnen met snelgroeiende koralen die de voedingsstoffen voor algen verbruiken om zo een Algvrije start te maken. Maargoed daarvoor was ik al te laat.

Verders blijven de waterwaardes constant en zijn er alleen 2 anemoon vissen en zand bijgekomen. Maar nu de groene alg wegblijft en de rooie alg het steen goed bedekt zal ik langzaam verder gaan met toevoegen van steen en koralen.

De gsp groeit goed en heb ik zo neergelegd dat het vastgroeid aan de steen zodat ik het straks af kan knippen en ergens anders weer kan neerleggen en verder kan laten groeien.

En ik moet nog een borstelwormen valletje uitzetten want er zit nog 1 vrij grote en zeer schuwe borstelwormen in die ik maar niet te pakken krijg.

Bijgevoegde foto's zijn weer een beetje vertekend, door de ledverlichting is het maar lastig foto's maken.

Je hebt niet de vereiste permissies om de toegevoegde bestanden te bekijken. Registreer jezelf voor directe en volledige toegang.

15 jul 2017 17:01
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Leeftijd: 61
Hallo Melvin

Mooi dat het algen probleem opgelost is, en wat je schrijft is inderdaad waar en dat is heel erg jammer er wordt genoeg meegelezen en er zijn genoeg leden maar er wordt weinig gereageerd.
En dat was voorheen heel anders het was een super forum, ik ben 2 jaar gestopt met het zeewater gebeuren dus ook niet op het forum geweest maar ik weet niet wat hier is gebeurd het hele leuke gezellige forum is weg.
Maar ik blijf gewoon posten in de hoop dat het weer een leuk en gezellig forum wordt.
Dus ik zou zeggen mensen schroom niet laat zien waar je mee bezig bent.
En laten we mekaar helpen.

groeten Barbara en Wim

zie ook mijn dagboek viewtopic.php?t=11946&start=0

16 jul 2017 21:35
Profiel
Actief lid
Actief lid

Goed.
Nieuwe telefoon met supercamera gekocht.
2 koraaltjes gekocht.
Stukje steen gekocht.
Slak gekocht die zich gelijk onder het zand nestelde.

Gratis glasrozen en borstelwormen gekregen :x

25 jul 2017 18:11
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Je boft maar wat je er allemaal bij krijgt,maar je moet wel gelijk ingrijpen weg met die glasrozen.
Mooie aankoop heb je gedaan en de foto's zijn erg mooi.

25 jul 2017 19:49
Profiel
Actief lid
Actief lid

Ik heb dit ding op onderstaande foto er al vanaf het begin instaan. Is dit nou ook een glasroos? Want heb niet kunnen zien dat er meer van on de bak zijn gekomen.

26 jul 2017 14:57
Profiel
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 30
Ik zou m er wel uithalen, voor je het weet heb je er meerdere;(.
Dacht eerst ook zal geen vaart lopen totdat mn bak goed vol zat.

28 jul 2017 12:00
Profiel
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 36
Leuke mooie bak, ook ik ben even afwezig geweest van dit forum, 3 jaar ongeveer en snap ook helemaal niet waar het gezellige forum gebleven is.

Paar jaar terug was dit een bruisend forum met veel ervaren leden.

03 aug 2017 14:49
Profiel WWW
Gewaardeerd Lid
Gewaardeerd Lid

Leeftijd: 36
Melvin schreef:
Ik heb dit ding op onderstaande foto er al vanaf het begin instaan. Is dit nou ook een glasroos? Want heb niet kunnen zien dat er meer van on de bak zijn gekomen.

Dit is inderdaad een glasanemoon, als je hem verwijderd let op dat je hem dan wel helemaal dood maakt want anders kan je een hele plaag krijgen, dus als je hem bestrijd met Joesjuice en hij is niet meteen dood meteen de volgende dag weer inspuiten en echt doorgaan tot het helemaal weg is.

03 aug 2017 14:52
Profiel WWW
Actief lid
Actief lid

Zal er maar eens wat voor kopen dan. Of bestaat er een diy manier voor glasrozen? Mijn eigen gemaakte borstelwormen valletje werkt ook super namelijk.

Verders gaat hij lekker. De kh liep langzaam omlaag naar 6.7 dus deze heb ik iets verhoogd naar 8. Verders voeg ik nog niks toe.

T zand is nog wel wat vuil maar sinds die nassarius slak erin zit word het zand lekker omgewoeld. Maar er moeten denk ik nog wel wat meer zand schoonmakende diertjes in maar ik weet nog niet wat. Iemand een goede suggestie?

Ook heb ik de stromingspompjes allebei op de overloop ramen aan de rechterkant gezet zoals te zien is op 1 van de foto's
Ten 1e zijn de pompjes nu weg van de zijruiten
Ten 2e heb ik nu op de bodem een lagere stroming van rechts naar links, in het midden een medium stroming van rechts naar links, en bovenin een wat hogere stroming door de retourpomp van links naar rechts. Op deze manier heb ik het idee dat de stroming wat mooier rond het rif zal lopen en minder met elkaar zal "botsen"

Maar dat zal in de aankomende weken duidelijk worden.

Ook moet ik echt beginnen aan afzuiging van zowel de bovenkant als de onderkast waar de sump staat. Het word er te broeierig en vochtig. Moet de deurtjes altijd iets op een kier laten.

06 aug 2017 15:35
Profiel
Vaste bezoeker
Vaste bezoeker

Melvin schreef:

T zand is nog wel wat vuil maar sinds die nassarius slak erin zit word het zand lekker omgewoeld. Maar er moeten denk ik nog wel wat meer zand schoonmakende diertjes in maar ik weet nog niet wat. Iemand een goede suggestie?

Hallo Melvin

Om je bodem luchtig en goed schoon te houden zijn er een paar opties.
Het voordeligste is om iedere dag met een stokje je bodem om te woelen.
Heb je daar geen zin zijn er nog wat andere mogelijkheden, zoals een zeemuis, zand zevende zeesterren dus niet die mooie gekleurde maar die saaie grijze en de lipvisjes die verschuilen zich in de bodem en slapen er ook in.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

gr Barbara en Wim

06 aug 2017 22:12
Profiel
Actief lid
Actief lid

Leeftijd: 31
Ziet er leuk uit zo. Hopelijk wordt het bij mijn bakkie niet z'n hoog hitchhikers gehalte in de slechte zin.

07 aug 2017 16:19
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 148 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende