Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 28 nov 2014 18:35

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
het terug brengen van no3 met een zwavel filter of met wodka 
Auteur Bericht
Actief lid
Actief lid

Bericht het terug brengen van no3 met een zwavel filter of met wodka
Hallo,

Heb de laatste tijd wat dingen gehoord over een zwavelfilter.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij en de rest van info gegeven over de werking enzo.

Ik voer wat meer voor mijn vissen en heb daardoor en redelijke no3
dus als ik het in de hand, zonder dat het een risico voor mijn dieren is zoals een nitraat filter.

Dan wil ik hier graag meer over weten

groet

Haasje

Berry

Laatst bijgewerkt door Haasje op 21 apr 2004 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

04 apr 2004 21:07
Profiel WWW Share on FacebookShare on Twitter
Actief lid
Actief lid

Bericht 
Wat ik er tot nu over gelezen heb, daar begrijp ik uit dat het volgende gebeurt.

voorbeeld waarde no3 is 50mg/l
Het water wordt over een zwavelfilter gestuurd, het zwavel is de voedingsbodum voor de bactierien die no3 omzetten.
Het water wordt door de reactie die de bacterien veroorzaken zuur met een ph van 6 to 6.5.

Om het water nu weer op een ph waarde van 8.5 te krijgen, wordt het water uit het zwavel filer over koraal grit gefilteed. (net als bij een kalkreactor)

Als het water dan weer de bak inloopt dan is de no3 0.5 mg/l ph 8.5 en Ca 450 mg/l

maw het scheelt je een kalkreactor en je kunt beter voeren voor dieren zoals hoorngorgonen, tubestrea, vissen zoals anthiassen, kokerwormen enz enz zonder dat je je water te veel belast.

Het is in Frankrijk ontwikkeld voor zeeaquaria, maar ik kan er in Nl alleen info bij koikarpers vinden over dit onderwerp.

Wie weet hier meer van?

Berry

05 apr 2004 10:18
Profiel WWW
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht 
Berry,

Kijk eens bij nitraatfilters.

Groet

05 apr 2004 10:55
Profiel
Actief lid
Actief lid

Bericht 
Heb vandaag ook de tip gekregen om 6 ml wodka op 600 l water toe te voegen om het no3 gehalte omlaag te brengen.

wie kan me hier meer over vertellen?

Berry

05 apr 2004 22:25
Profiel WWW
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht 
Er zijn inderdaad wodkafilters maar dit is bijna hetzelfde principe als Jenever toevoegen.
Door de suikers krijgt je bak een boost aan voeding voor de bacterieen.
Hierdoor kan je dus ook een bacterieen explosie krijgen.

Dit kan vervelende gevolgen hebben.

Groet

06 apr 2004 06:56
Profiel
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht 
ik ken ook iemand die altijd infuusvloeistof toevoegde aan zijn nitraatfilter.
nog iemand hier ervaring mee?

06 apr 2004 10:43
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Leeftijd: 56
Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Bericht 
Over nitraatgehaltes wordt heel vaak en nogal snel knap paniekerig gedaan. In mijn mening regelmatig zonder reden. Als er wel problemen zijn, zoals ongewenste algvorming, dan zijn die vaak eerder aan het eveneeens hogere fosfaatgehalte te wijten.

Er worden allerhande gevaarlijke 'filtersystemen' en doseringsmethoden uit de kast gerukt en bijgevolg kunnen hier de nodige dieren aan sneuvelen.

Een nitraatgehalte van minder dan 25 mg/l zal zelden leiden tot echte problemen (mits het natuurlijk niet verder oploopt).
Zachte koralen, zoals lederkoralen, kunnen net als vissen zelfs een aanmerkelijk hoger nitraatgehalte aan.

Steenkoralen kunnen het hier soms moeilijker mee hebben. Maar vreemd genoeg kan men in dergelijke systemen enkele gevoelige maar snelgroeiende rifbouwende steenkoralen plaatsen (Montipora en Acropora-soorten) die ervoor zorgen dat het nitraatgehalte binnen een week nog maar nauwelijks meetbaar is. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de rest van het systeem prima in orde is en de bak niet te jong of de eigenaar nog te onervaren is.

gr's
Arno

FB: https://www.facebook.com/atolml

__________Afbeelding__________

20 apr 2004 23:45
Profiel WWW
Actief lid
Actief lid

Bericht 
HAllo Arno,

Je hebt gelijk, met betrekking tot het feit dat een no3 van 25 mg/l niet schadelijk is en fosfaat een veel groter probleem is.

Ik voer vrij veel en iedere dag minimaal 2 keer. De vissen zien er geweldig uit, uitgezonderd de naso litaratus. Deze vis eet mondjes maat en wil maar niet vol en rond worden.

Verder heb ik een hele mooie, maar zeer moeilijk houdbare gorgoon in mijn bak staan en een groot stuk porites sp. met veel kokerwormen er op.

Om deze reden voer ik ook plaknton, bosmieden, kreefteeiren enz enz.

Om er nu voor te zorgen dat
A: mijn vissen gezond blijven
B: De moeilijk houdbare lagere dieren gezond blijven
C: De steenkoralen niet te veel in groei stagneren door een te hoge n03

Ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheden om mijn no3 te beheersen.
Inmiddels heb ik redelijk veel over gelezen zowel in het duist als in het engels. Maar echt degelijke nederlandse teksten over dit soort onderwerpen vindt ik eigenlijk alleen maar in de Koi wereld.

Vandaar dat ik hier op het forum een aantal berichten met dit onderwerp heb geplaatst om eens te kijken. Wie heeft er ervaring mee? Wie wil er over mee denken?

Het is nu aardig gelukt, ik heb nu een no3 waarde tussen de 5 en 10 mg/l
En dit was ook mijn streef getal.
Ik ben nu ook weer bezig om de wodka kuur af te bouwen.

En uiteraard moet iedereen die hier aan begint zich wel goed inlezen en zelf het gevoel hebben dat hij/zij het aandurft.
Want je doet het natuurlijk op eigen risico en als het goed is heb je het belang van de dieren zeer hoog staan

En ik ben een voorstander van discussies als deze. Iedereen leert hiervan, in ieder geval leer ik hier van. En ik hoop de rest ook.

Haasje

Berry

21 apr 2004 09:04
Profiel WWW
Actief lid
Actief lid

Bericht 
Aanvulling op mijn antwoord

We hebben het hier dus weer over het REDFIELD RATIO

wodka = stikstof monuculen
verminderd met name de no3 en ook po4

dus

stikstof
/ \
no3 p04

stof om over na te denken

Berry

21 apr 2004 12:32
Profiel WWW
Forum Elite
Forum Elite

Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Bericht 
Zeehaas,

bij mijn weten hebben we het bij wodka, jenever en uiteenlopende suikers en zelfs azijn over een koolstofbron; en dus niet over stikstof...

Ik heb het in mijn laatste post wellicht onvoldoende duidelijk verwoord, maar het inbrengen van deze stoffen leidt tot acetaatvorming en daar kan het systeem heel onvoorspelbaar op reageren.

Het stimuleert in ieder geval de groei van heterotrofe bacteri?n (die o.a. nitraat en fosfaat reduceren) en dat kan soms goed, maar soms ook heel verkeerd uitpakken. Ook heeft het vaak een behoorlijke impact op de KH-waarde die je meet (die kan er enorm door stijgen).
Het hoe en wat is van te voren niet te voorspellen.

In systemen die al wat langer draaien kan het effect er een zijn van een dramatisch en langdurig uitbleken van rifbouwende steenkoralen, of zelfs een bijna total loss. Als dit begint is er vaak geen houden meer aan.

Ook kun je de aanwezige cyanobacteri?n (slijm- of smeeralg) door het doseren zo stimuleren dat deze zich explosief vermenigvuldigen en zo dus je hele evenwicht op zijn kop zetten.

Kortom:
Besef dat je met vuur speelt!
(6 cc dagelijks op 600 liter is trouwens te veel; beperk het tot hooguit de helft).

gr's
Arno

21 apr 2004 20:35
Profiel WWW
Actief lid
Actief lid

Bericht 
correctie ik heb het fout, pure alcohol is C2H5OH dus koolstof(van nanny gehoord ;) )

En ik heb de dossering inmiddels terug gebracht naar 2.5 ml/d
Ik kan niks van de omschreven zaken ontdekken, wel blijf ik dagelijk kritisch naar mijn bak kijken.

En zolang de NO3 en Poh 4 in de juiste waarde blijven, door dat de bacteri?cultuur inmiddels in de juiste verhouding tot het aanbod staat stop ik met het dosseren.

Neemt niet weg, dat je met alcohol bezig bent om de balans in de redfeild ratio te verschuiven.

Verder ben ik benieuwd wat je met
Citaat:
acetaatvorming
bedoeld. En hoe dit reageerd op je systeem?

Ik neem ook aan dat je met
Citaat:
heterotrofe bacteri?n
anarobe bacteri?n bedoeld.

Ik heb nooit geen scheikunde of dergelijke vakken gehad, dus probeer ik het te vertallen in jip en janneke taal. Want ik wil het wel allemaal snappen, snap je ;)

Berry

21 apr 2004 22:19
Profiel WWW
Bericht 
Op z'n simpelst gezegd. -> Heterotrofe bacterien zijn afhankelijk van organische stoffen omdat ze hun eigen celmateriaal opbouwen uit die stoffen. Autotrofe kunnen dat met anorganische stoffen. Anaerobe bacterien kunnen (zoals je wellicht weet) stoffen afbreken zonder O?. <- op z'n simpelst gezegd.

21 apr 2004 22:36
Actief lid
Actief lid

Bericht 
Hier het antwoord op mijn vraag over zwavel filters aan Max Janse Curator Burgers' Ocean.

Beste Berry,

Sorry voor de vertraging.

We hebben hier nu sinds 6 maanden een zwavelfilter (ca. 300L) op een 600.000 liter vissen aquarium. Dit zwavelfilter doet het prima. We zijn tevreden over de nitraat verwijdering. De pH van het effluent is 6,2-6,5, een dubbel kalk kolom is er na geplaatst om de zuren weg te vangen. De pH van het effluent van de laatste kalkkolom is 7,3-7,5. Zoals het nu draait hebben we weinig last van H2S vorming, we hebben een paar keer voor sulfide gemeten, maar geen verhoging gevonden. Wel is er vooral in het begin een zeer hoge nitriet piek (tot 60 mg NO2-/L). Vandaar dat we het filter eerst op zichzelf lieten lopen waarbij we wel een beetje nitraat voedde. De pH van dit water daalde tot 3,3!!!!!!!!

Plaatsing van dit filter moet in ieder geval voor een biologisch filter om overtollige nitriet te verwijderen. Iedere maand spoelen we het filter terug. Sulfaat opbouw is natuurlijk aanwezig, hiervan weet ik niet wat het lange termijn effect is op vissen laat staan koralen. Wel is interessant te melden dat we in het begin veel sulfaat hebben gemeten en de effluent waarde nauwelijks toe nam. Waarschijnlijk was er toentertijd een calciumsulfaat neerslag in de kalkkolommen. Ik zal binnenkort deze waarde weer eens meten.

De reden van gebruik van dit filter is naast nitraat verwijderingen een carbonaat en calcium toevoeging. Carbonaat verzorgt de pH beter van dit zwaar belaste systeem, terwijl calcium voor een deel weer neerslaat met fosfaat, die ook vrij hoog ligt in dit systeem.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Met vriendelijke groet,

Max

Max Janse

(Curator Burgers' Ocean)

Burgers' Zoo

Hallo meneer Janse,

Ik van van Gerrit Duinkerk van ?the seahorse? uw email adres gekregen.

Ik heb op http://www.sabella.be/modules.php?name= ... icle&sid=3

En interessant artikel over zwavel filters gelezen. En hoe deze toegepast kunnen worden op een rif aquarium met dieren die veel voer nodig hebben.

Zonder dat hierdoor het water te veel met no3 wordt belast. Tevens als vervanger voor de kalkreactort kan dienen.

Heeft u ervaringen met een dergelijk filter?

Zoja zou u dan zo vriendelijk willen zijn om mij hierover te informeren.

De info zal dan ook op www.zeewaterforum.nl plaatsen met uw toestemming

Met vriendelijke groet,

Berry de Haas

Berry

22 apr 2004 22:12
Profiel WWW
Forum Elite
Forum Elite

Bericht 
Berry,

Wat heterotrofe bacteri?n zijn heeft Arjen reeds uitgelegd.

Helaas is nog (te) weinig bekend welke effecten acetaatvorming als gevolg van dosering van ethanol/suikers/azijn op een zeeaquarium heeft; het ligt voor de hand dat er andere acetaatverbindingen ontstaan als je ethanol (alcohol), suikers (zoals fructose) of azijn doseert, die ieder op hun beurt weer andere effecten kunnen sorteren.

Onze ervaring is:
-gecombineerde azijn-calciumhydroxide doseringen hebben geen positieve noch negatieve effecten laten zien op achtstralige (zachte) koralen, maar zeer negatieve op zesstralige rifbouwende koralen. Daarnaast wel een verbeterd calcium- en KH-opdrijvend effect gehad.

-hetzelfde laat zich constateren v.w.b. wodka- en jeneverdoseringen, m.u.v. het calciumopdrijvende effect.

In beide gevallen hoeft de dierbezetting niet direct met uitbleken te reageren. Maar vanaf het moment dat dit wel gebeurt, kan het verder uitbleken van de populatie nog wekenlang aanhouden en is dit feitelijk niet meer te stoppen. Het risico van een total loss is zelfs absoluut aanwezig.

gr's
Arno

23 apr 2004 00:17
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]