Als u problemen heeft met inloggen Zie het Cookie topic !

Het is 28 jun 2017 22:44

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Jaubert-systeem 
Auteur Bericht
Actief lid
Actief lid

Bericht Jaubert-systeem
Het Jaubert systeem is een dikke bodem waar onderin door anaeroob-bacterien de afvalstoffen worden omgezet in nitraat.

Is het ook mogelijk om dit systeem in de sump onder te brengen?

Denk dan aan een bak met een 10 cm dikke bodem waarboven het nitraat wordt opgenomen door algen die er boven groeien.
Kan dan nachts op goedkope stroom de algen van licht voorzien.

Als dit goed kan draaien kan ik misschien levend plankton door de bakken laten circuleren.

08 jan 2006 21:16
Profiel Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Actief lid
Actief lid

Bericht 
Citaat:
anaeroob-bacterien de afvalstoffen worden omgezet in nitraat.

volgens mij zetten deze bacterien nitraat om in vrije stikstof.

""Denitrificatie"" het proces waarbij nitraat door deze bacterien wordt omgezet in stikstofoxide en vervolgens in vrije stikstof.

correct me if i am wrong

Gr
Steve

08 jan 2006 21:59
Profiel
Actief lid
Actief lid

Bericht 
Je hebt helemaal gelijk.
C6H12O6 + 4NO3- >> 6 CO2 + 6 H2O + 2N2
Echter dat was de vraag niet.

08 jan 2006 23:50
Profiel
Bericht 
Ik snap het niet helemaal, je wilt levend plankton laten circuleren dmv. een dikke laag zand in je sump, wil je op deze manier je eiwitafschuimer vervangen??? Ik denk dat levend plankton in onze bakken altijd een probleem blijft, plankton slaat grotendeels kapot door de stromingspompen, opvoerpompen en de afschuimer. Ik denk dat het weinig meerwaarde zal hebben aan je bak!

09 jan 2006 14:50
Actief lid
Actief lid

Bericht 
De pompen zijn inderdaad het probleem.
Om een Berlin systeem te laten draaien heb je een eiwit afschuimer nodig welk plankton direct afschuimt en centrifugaal pompen die het plankton stuk slaan.
Met een jaubert systeem zou men membraam pompen kunnen gebruiken en wordt het plankton niet uitgefilterd of stuk geslagen.
De dikke zandlaag is nodig om het anearobe deel van de bacterien gescheiden te houden van het zuurstof rijke deel.
In het zand vindt de afbraak van de afvalstoffen plaats door de anearobe bacterien.

09 jan 2006 19:45
Profiel
Trouw lid
Trouw lid

Bericht 
Een afschuimer die werkt d.m.v. een luchtpomp, zoals de ATOL-afschuimer, schijnt veel minder schadelijk te zijn voor het plankton dan een dispergator of venturie. Misschien is dit ook een mogelijkheid.

Gr Leonardo

09 jan 2006 21:22
Profiel
Bericht 
Bij Burgers Ocean hebben ze tijden lang gewerkt volgens Jaubert. Een medewerker vertelde me daar dat ze het grootste Jaubert systeem van de wereld hadden en bewezen hebben dat een Jaubert systeem met de huidige stand van zaken niet meer werkt (verouderd is). Uiteraard is het een mooi experiment. Wat voor soort bak moet het worden als ik vragen mag?

10 jan 2006 00:48
Actief lid
Actief lid

Bericht 
Ik denk dat het mogelijk moet zijn om gorgonen en sponsen is een aquarium te houden.
Tevens is het mijn uitdaging de nodige steenkoralen tot groei te brengen.
Levend plankton is dan denk ik een must.

10 jan 2006 20:07
Profiel
Bericht 
Een mooi experiment! :)

10 jan 2006 20:21
Forum Elite
Forum Elite

Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Bericht 
Citaat:
Het Jaubert systeem is een dikke bodem waar onderin door anaeroob-bacterien de afvalstoffen worden omgezet in nitraat.

Is het ook mogelijk om dit systeem in de sump onder te brengen?

Ja.
Maar het Jaubertsysteem kent meer risico's dan uiteindelijke voordelen, dus t is de vraag of je dat moet willen proberen...

FB: https://www.facebook.com/atolml

__________Afbeelding__________

11 jan 2006 01:52
Profiel WWW
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht 
Hallo,

wij zijn 2 leerlingen die ons profielwerkstuk gaan doen over het Jaubert-systeem. Er zijn vorig jaar een aantal leerlingen ons voor geweest die de bak met alles erop en eraan al hebben gemaakt. Wij hoeven hem nu alleen nog maar 'bij te houden'.
Wij wilden graag weten hoe dat deze bak precies werkt, de chemische waarde en dat soort dingen.
Is er misschien iemand die daar verstand van heeft, en ons die informatie wil geven?

Alvast bedankt!

Groetjes Nemo3

05 okt 2006 16:44
Profiel
Bericht 
Steenkoralen, sponsen en gorgonen groeien in mijn bak en vele anderen erg goed... Waarom zou je dan een Jaubert systeem met alle risico's van dien willen??

Maar goed, een "deep sandbed" (dikke zand bodem) is in Amerika populair (of geweest). Zoek eens op www.reefcentral.com of andere N-Amerikaans fora...

Groetjes,
Radboud

05 okt 2006 17:12
Forum Elite
Forum Elite

Woonplaats: Holtum (Sittard-Geleen)/Limburg ______________________ LIEFST MAIL ipv PB's !______________________
Bericht 
nemo3 schreef:
Hallo,

wij zijn 2 leerlingen die ons profielwerkstuk gaan doen over het Jaubert-systeem. Er zijn vorig jaar een aantal leerlingen ons voor geweest die de bak met alles erop en eraan al hebben gemaakt. Wij hoeven hem nu alleen nog maar 'bij te houden'.
Wij wilden graag weten hoe dat deze bak precies werkt, de chemische waarde en dat soort dingen.
Is er misschien iemand die daar verstand van heeft, en ons die informatie wil geven?

Alvast bedankt!

Groetjes Nemo3

Laat maar horen wat jullie willen weten :wink:

06 okt 2006 00:17
Profiel WWW
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht 
Bijvoorbeeld hoe de stikstofkringloop precies werkt in deze bak..[/quote]

16 okt 2006 10:22
Profiel
Forum Elite
Forum Elite

Bericht 
Daar heb je dan al meteen je eerste echte probleem te pakken :wink:

Er is in literatuur en op internet meer dan voldoende te vinden over hoe die stikstofkringloop in theorie zou moeten verlopen, gewoon ff googlen.

Zolang de praktijk laat zien wat de theorie achter het systeem is, dan loopt alles op rolletjes. Maar zodra dit niet (meer) het geval is, dan kunnen de meest onvoorspelbare dingen gebeuren, met alle gevolgen van dien.

Dit laatste lijkt dan ook het grootste minpunt te zijn van het Jaubertsysteem...

17 okt 2006 00:19
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende